Najpóźniej za około trzy kwartały w pierwszy kurs z pasażerami ma wyruszyć wydłużona przez koncern Stadler jednostka Flirt należąca do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przewoźnik, który czeka na pierwszy zespół trakcyjny po rozbudowie, informuje o trwających testach w Żmigrodzie. Przewidywany termin ich zakończenia z uwagi na trwającą pandemię nie jest jednak znany.
W październiku informowaliśmy na naszych łamach o
rozpoczęciu testów pierwszego wydłużonego zespołu trakcyjnego Flirt należącego do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przewoźnik eksploatujący 20 dwuczłonowych jednostek Stadlera zlecił ich producentowi przebudowę połowy z nich na pojazdy trójczłonowe. Pierwszy z powiększanych Flirtów oznaczony symbolem L-4268-011 wykonywał już jazdy testowe na terenie województwa dolnośląskiego.
Jaki będzie wpływ pandemii na proces homologacji? – Obecnie trwają testy jednostki w Żmigrodzie – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. To właśnie tam znajduje się tor doświadczalny. Kiedy etap ten zostanie zakończony? – Ze względu na pandemię trudno to określić – stwierdza nasza rozmówczyni. Zaznacza przy tym, że kontrakt ze Stadlerem do tej pory realizowany jest zgodnie z założonym pierwotnie harmonogramem.
Według zawartej umowy odbiór pierwszej wydłużonej jednostki ma odbyć się w drugim kwartale przyszłego roku. Nie oznacza to jednak, że od razu skorzystają z niej pasażerowie. – Pojazd ma trafić do eksploatacji najpóźniej w trzecim kwartale przyszłego roku – zapowiada przedstawicielka spółki należącej do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Dziewiętnaście jednostek Stadlera wciąż w dyspozycji ŁKA Na razie spółka nie deklaruje, kiedy do przebudowy trafi następny pojazd. – Na dzień dzisiejszy kolejna jednostka nie została oddelegowana do producenta – stwierdza jedynie Joanna Osińska. Przypomnijmy. że poza dwudziestoma Flirtami (w tym jednym na testach po wydłużeniu) Łódzka Kolej Aglomeracyjna dysponuje także czternastoma nowszymi zespołami trakcyjnymi Impuls z nowosądeckiego Newagu. Te już od nowości są trójczłonowe. Świadczy to o większym zainteresowaniu podróżnych niż zakładano w momencie organizacji systemu ŁKA.
Zwiększanie potencjału taborowego łódzkiego przewoźnika idzie w parze z uruchamianiem kolejnych nowych tras. W grudniu Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma przejąć obsługę części kursów z Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego. Otwarte zostanie też połączenie Łódź – Drzewica. Dzięki skomunikowaniu z pociągami Kolei Mazowieckich odtworzony ma zostać niewykorzystywany w ostatnich latach ciąg Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Drzewica – Przysucha – Radom.