Łódzka Kolej Aglomeracyjna otworzyła oferty w przetargu na spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne. Jedyną propozycję złożył Newag. Cena brutto zakupu trzech jednostek ma wynosić 75,64 mln zł – nieznacznie powyżej oczekiwań przewoźnika. Jeśli dojdzie do podpisania umowy, pojazdy wyjadą na tory pod koniec roku 2023.
Przetarg ogłoszono
w grudniu ubiegłego roku. ŁKA chce kupić trzy trójczłonowe spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne (z prawem opcji na dwa kolejne) o pojemności 300 osób (w tym 160 na miejscach siedzących) każdy. Pudło ma mieć co najmniej cztery pary dwupłatowych drzwi po każdej stronie. Jednostki muszą być przystosowane do jazdy w trakcji podwójnej i potrójnej. Zamawiający wymaga prędkości maksymalnej co najmniej 160 km/h dla trakcji elektrycznej i 120 km/h dla spalinowej.
Przewidywany okres eksploatacji to ok. 35 lat. Za cenę brutto można otrzymać 40% wagi ogólnej oceny, a 30% – za koszt brutto utrzymania (ŁKA przyjęła zakup taboru wraz z utrzymaniem jako swój standard). Newag zaproponował tu opłatę 6,027 zł brutto za pociągokilometr. Po 10% będzie przyznawanych za: współczynnik efektywności kosztowej, zużycie paliwa i powierzchnię niskiej podłogi we wnętrzu. ŁKA ma już doświadczenia we współpracy z Newagiem, który w latach 2018-2019 dostarczył jej
14 EZT Impuls 2 (o konstrukcji częściowo tożsamej z hybrydowymi 36WEh z oferty spółki).
W styczniu wprowadzono
zmiany w kryteriach przetargu (m. in. odnośnie do doświadczenia), przekładając jednocześnie termin składania ofert (potem datę otwarcia
przesunięto jeszcze raz). Przewoźnikowi zależało na zachęceniu większej liczby podmiotów do udziału w przetargu, co jednak – jak widać – się nie udało.
Według najnowszych zapisów trzy jednostki hybrydowe mają zostać dostarczone nie później, niż 30 października 2023 r. W rocznym rozkładzie jazdy 2023/2024 mają one obsługiwać bezpośrednie kursy Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno (przejęte od Polregio) i Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała (dziś nieobsługiwane). – Z Łodzi do Opoczna pojedzie dwadzieścia składów [tzn. 10 par] –
mówiła nam niedawno rzecznik ŁKA Joanna Osińska. Warto zaznaczyć, że dziś pociągi z Opoczna – obsługiwane pojazdami spalinowymi – nie mogą docierać na podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Z drugiej strony końcowy odcinek Tomaszów – Opoczno
ma zostać zelektryfikowany do roku 2030.
Z Łodzi do Spały mają kursować dwie pary pociągów weekendowych. Dziś dojazd do tej miejscowości wypoczynkowej komunikacją zbiorową jest bardzo trudny. Podczas wakacji dojeżdżają tam tylko pociągi turystyczne.