Pierwsze tygodnie eksploatacji wydłużonych jednostek Flirt przyniosły bardzo dobre wyniki ich sprawności. Podobnie jak w przypadku pozostałych pojazdów ŁKA, ich serwisem zajmuje się producent – Stadler. Sześć pierwszych zespołów trakcyjnych po wydłużeniu trafiło już do obsługi wszystkich tras regionalnych i międzyregionalnych łódzkiego przewoźnika.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest pierwszym polskim przewoźnikiem kolejowym, który zdecydował się na skierowanie do rozbudowy eksploatowanych już wcześniej jednostek trakcyjnych. W 2014 r. rozpoczęły się dostawydwudziestu dwuczłonowych Flirtów produkcji siedleckiego Stadlera. Z biegiem lat ich pojemność okazała się jednak zbyt mała do obsługi najbardziej popularnych połączeń. Spółka zleciła więc producentowi wydłużenie zespołów trakcyjnych o trzeci człon środkowy.
Sześć z dziesięciu wydłużanych pojazdów jest już w Łodzi Jak poinformowała nas ŁKA, proces wydłużania pojazdów przebiega zgodnie z założonym harmonogramem. Do eksploatacji w Łodzi trafiło już zatem sześć trójczłonowych pociągów. – W zakładzie wykonawcy znajdują się dwa kolejne pojazdy. Pozostałe będą sukcesywnie przekazywane do rozbudowy – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
– Trzyczłonowe Flirty eksploatowane są na wszystkich trasach obsługiwanych przez naszą spółkę – wskazuje nasza rozmówczyni. Dłuższe jednostki wyjeżdżają też poza granice województwa łódzkiego, bo bywają kierowane np. na międzyregionalną trasę Łódź – Poznań. Dostawa ostatniego z poddawanych wydłużeniu zespołów trakcyjnych ma nastąpić w trzecim kwartale tego roku.
Stadler zapewnia niemal stuprocentową gotowość do ruchu ŁódzkaKolej Aglomeracyjna wielokrotnie podkreślała, że wykorzystywany przez nią tabor cechuje się bardzo niską awaryjnością. Pierwszy okres eksploatacji nowego typu taboru zdaje się potwierdzać ten trend także w przypadku długich Flirtów. Umowa pomiędzy przewoźnikiem a producentem, który zajmuje się także serwisem pojazdów, zobowiązuje Stadlera do utrzymywania odpowiednich wskaźników sprawności i gotowości jednostek. – Dotychczas wynoszą one ponad 99 proc. – zapewniła nasza rozmówczyni.
Po rozbudowie pociągi zostały formalnie oznaczone jako nowy typ i uzyskały symbol LM4268. Oznaczenie to nawiązuje do symbolu opisującego dwuczłonowe Flirty (L4268(. Przypomnijmy, że ŁKA równolegle wprowadza do ruchu także hybrydowe
jednostki Impuls z nowosądeckiego Newagu.