Inaczej niż PKP Intercity, Łódzka Kolej Aglomeracyjna obserwuje istotny wzrost liczby podróżnych na linii do Warszawy. Niedawno został on jednak zahamowany w związku ze skierowaniem większości kursów na Warszawę Główną. Wyraźnie dogodniejszą lokalizacją okazuje się więc dla pasażerów Dworzec Centralny.
Najważniejszy przewoźnik obsługujący trasę z Łodzi do Warszawy, PKP Intercity,
ogłosił niedawno, że na linii łódzkiej w pierwszych pięciu miesiącach 2022 r. przewiózł mniej pasażerów niż w analogicznym okresie roku 2019. Trend jest więc w tym przypadku odmienny niż w całym kraju, bo od momentu inwazji Rosji na Ukrainę i znacznych podwyżek cen paliw na stacjach benzynowych spółka notuje duży wzrost frekwencji nie tylko w porównaniu z 2021 r., ale i z ostatnim rokiem przed wybuchem pandemii. Więcej klientów niż trzy lata temu ma natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która uruchamia pociągi kategorii Sprinter wyłącznie w dni wolne.
Podróżnych znacząco więcej niż przed pandemią – Liczba pasażerów Sprinterów w maju 2019 r. wyniosła 48 tys., a w maju tego roku – 62 tys. – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Osiągnięto więc wyniki wyższe o ok. 29 proc. Nasza rozmówczyni zaznacza przy tym, że dwa miesiące temu wszystkie pociągi łódzkiej spółki w relacji do Warszawy wjeżdżały na dalekobieżną lub podmiejską linię średnicową i zatrzymywały się na stacjach Warszawa Centralna lub Warszawa-Śródmieście.
Aktualnie większość kursów jest natomiast kierowana do Warszawy Głównej, a zmiana przebiegu na terenie stolicy znacząco odbiła się na zainteresowaniu podróżnych. – Zaobserwowaliśmy ok. 15-procentowy spadek liczby pasażerów – usłyszeliśmy. Wciąż jednak liczba przewożonych osób pozostaje większa niż w maju 2019 r.
Zmienia się rozkład jazdy, ceny biletów zaś te same Podobnie jak PKP Intercity, ŁKA przyznaje, że dużym problemem przy konstrukcji oferty jest obecnie jednotorowy szlak Gałkówek – Łódź-Andrzejów. PKP PLK zmniejszyły przepustowość trasy z Koluszek do Łodzi, bo w Gałkówku budowany jest wiadukt nad drogą. W najbliższych miesiącach na rozkład jazdy niewątpliwie wciąż będą wpływać również prace na terenie warszawskiego węzła kolejowego.
Przynajmniej do końca obowiązywania aktualnej edycji rocznego rozkładu jazdy nie są natomiast przewidziane zmiany taryfowe. Ewentualne korekty cen biletów ŁKA wprowadzi bowiem w grudniu.