Pierwsze półrocze tego roku było rekordowe pod względem liczby pasażerów przewiezionych na trasie z Łodzi do Sieradza czy Poznania. Wyniki poprawiają się systematycznie od momentu zakończenia modernizacji początkowego odcinka Łódź – Zduńska Wola. Skala wzrostu sięga niemal 50 proc. w ciągu dwóch lat.
W 2021 r. zakończyła się modernizacja linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska – Zasieki na początkowym odcinku z Łodzi do Zduńskiej Woli. Łódzka Kolej Aglomeracyjna wykorzystuje go głównie do prowadzenia codziennego ruchu regionalnego pomiędzy Łodzią, Zduńską Wolą i Sieradzem. W weekendy przewoźnik uruchamia też przyspieszone pociągi Sprinter na dłuższej trasie Łódź – Sieradz – Ostrów Wielkopolski – Poznań.
Pozycja ŁKA budowana od dekady
Pociągi wojewódzkiej spółki cieszą się przy tym rosnącym zainteresowaniem. – W okresie od stycznia do czerwca tego roku na linii Łódź Kaliska – Sieradz/Poznań przewieźliśmy 622 tys. pasażerów – mówi Iwona Borowińska, dyrektor Biura Marketingu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Oznacza to wzrost liczby podróżnych o 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2023 i o aż 47 proc. w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2022 r.
Nasza rozmówczyni podkreśla, że miniony okres był rekordowy nie tylko w okresie po zakończeniu robót, ale w całej historii działalności przewozowej spółki. Przypomnijmy, że zainaugurowała ona kursy do Sieradza w 2014 r., a linia nr 14 była pierwszą z tras w siatce przewoźnika. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zamawia pociągi łączące Łódź z Sieradzem także u drugiego z operatorów – Polregio, a jedną parę kursów realizują tam Koleje Wielkopolskie.
Linia Łódź Kaliska – Sieradz/Poznań jest aktualnie czwartą pod względem popularności w portfelu ŁKA. Więcej pasażerów korzysta z połączeń na odcinkach Łódź Fabryczna – Łódź-Widzew, Łódź-Widzew – Skierniewice/Warszawa i Łódź Kaliska – Łowicz Główny. Na popularność wpłynęła w ostatnich latach także rozbudowa siatki postojów o nowe przystanki Łódź-Retkinia i Pabianice Północne. Aktualnie powstaje kolejny nowy przystanek – w Izabelowie w rejonie Zduńskiej Woli.
Potrzeba kolejnych prac, także przystankowych
Pytana o potrzeby w zakresie dalszej modernizacji infrastruktury Iwona Borowińska wymienia propozycje działań, które podniosłyby przepustowość linii nr 14, jednocześnie umożliwiając wprowadzenie rozkładu jazdy opartego na stałym takcie. Wśród postulatów przewoźnika znalazło się więc stworzenie samoczynnej blokady liniowej (to element systemu sterowania ruchem) pomiędzy łódzką Retkinią a posterunkiem Gajewniki, a także otwarcie nowego posterunku pomiędzy Zduńską Wolą a Sieradzem, który umożliwiłby zmianę toru na tym długim szlaku. – Dodatkowo, wychodząc poza zakres poprzedniej rewitalizacji linii, konieczna jest przebudowa peronów na przystankach Męcka Wola, Sieradz-Męka i Sieradz-Warta, a także infrastruktury towarzyszącej w postaci wiat i parkingów. Prace te są niezbędne i pożądane dla poprawy warunków podróży i przesiadek, a także pozwolą na poprawę warunków dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności – oceniła przedstawicielka ŁKA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.