Uruchomienie dwóch nowych linii wahadłowych z Widzewa do Zgierza i Pabianic – to plany Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej związane z obsługą łódzkiego węzła kolejowego po otwarciu tunelu średnicowego. Cel to zapewnienie kursów przez przyszłą linię średnicową pod centrum Łodzi nawet co 4 minuty. Coraz bardziej prawdopodobny jest też zakup kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi rosnących potrzeb przewozowych.
Ogólne założenia układu połączeń regionalnych po oddaniu tunelu do użytku
opisywaliśmy już na naszych łamach. – Planujemy wszystkie pociągi z Sieradza do Łodzi wydłużyć do Skierniewic – potoki pasażerskie na obu odcinkach są zbliżone. Pociągi z Kutna pojadą przez łódzki tunel do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska, a z Łowicza – do Tomaszowa Mazowieckiego – mówił ponad rok temu ówczesny wiceprezes ŁKA Janusz Malinowski. Pociągi z łącznie sześciu kierunków miały na wspólnym odcinku (Gałkówek – Łódź Andrzejów) – Łódź Widzew – Łódź Manufaktura zapewniać regularne kursy co 8-10 minut w godzinach szczytu.
Od tego czasu plany uległy jednak pewnym – korzystnym dla pasażerów – modyfikacjom. – Planujemy uruchomić dwie linie wahadłowe. Jedna z nich będzie kursowała z Widzewa przez dworzec Łódź Fabryczna i przystanek Łódź Centrum do Pabianic, druga – do Zgierza – deklaruje obecny prezes ŁKA. Zdaniem prezesa w ten sposób następstwo pociągów w ścisłej aglomeracji łódzkiej będzie mogło zostać zagęszczone docelowo nawet do 4 minut, co zapewni częstotliwość kursowania porównywalną z metrem. Szybkość przejazdu bezkolizyjną trasą podziemną będzie poza konkurencją ze strony jakiegokolwiek naziemnego środka transportu.
Sam plan uruchomienia połączeń – oznaczanych roboczo jako W1 i W2 – nie jest nowy, początkowo był jednak przedstawiany w kontekście obsługi transportowej wystawy Expo 2022, o której goszczenie w Łodzi ubiegał się rząd. Starania te zakończyły się porażką. Według Malinowskiego nie potrzeba jednak wystawy, by wygenerować potoki pasażerskie, które uzasadnią uruchomienie dodatkowych połączeń. – Po wprowadzeniu 2 kwietnia bieżącego roku wzajemnego honorowania biletów ŁKA oraz łódzkiej komunikacji miejskiej obserwujemy ogromny przyrost liczby pasażerów. W skali całego roku wyniósł on 52%. Duża część tych podróżnych korzysta z naszych usług na terenie ścisłej aglomeracji. Po uruchomieniu tunelu ta liczba pasażerów zwiększy się w jeszcze szybszym tempie – przewiduje prezes.
Wbrew deklaracjom z czerwca 2016 r. ŁKA coraz bardziej skłania się też do zakupu dodatkowego taboru, choć – jak zastrzega prezes – ostatecznej decyzji jeszcze nie podjęto. – W ciągu najbliższych 2 lat będzie trzeba dokonać dokładniejszych analiz. Myślę, że będzie się to wiązało z zakupem kolejnych pociągów – mówi Malinowski. Tunel średnicowy ma zostać otwarty
pod koniec roku 2021.