Znamy najważniejsze założenia rozkładowe Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej dotyczące obsługi linii niezelektryfikowanych. Z Łodzi do Opoczna będzie kursować więcej pociągów bezpośrednich, a do Spały dojechać będzie można co weekend. Na udugodnienia trzeba jednak jeszcze sporo poczekać – hybrydowe jednostki trakcyjne mają być wprowadzone do regularnego ruchu za ponad dwa lata.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
prowadzi postępowanie, które ma wyłonić dostawcę pierwszych w historii spółki pojazdów umożliwiających obsługę linii niezelektryfikowanych. Będą to hybrydowe, spalinowo-elektryczne jednostki trakcyjne, które zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego
mają kursować na trasach do Opoczna i do Spały. Choć zespoły trakcyjne będą dostarczone dopiero za kilka lat, przewoźnik już teraz przedstawił podstawowe założenia dotyczące rozkładu jazdy na obu tych liniach.
Z Opoczna do Łodzi nieco częściej i bez przesiadki W ostatnim czasie nieco zmieniły się warunki postępowania i, jak informuje nas Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, hybrydy mają trafić do zamawiającego najpóźniej 30 października 2023 r. – Przewidujemy, że pociągi zaczną kursować od nowego grudniowego rozkładu jazdy 2023/2024 – dodaje nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że UMWŁ
zaplanował przejęcie przewozów na linii opoczyńskiej przez ŁKA nieco wcześniej. Na razie nie znamy szczegółów obsługi trasy w okresie przejściowym.
Po zakupie jednostek spalinowo-elektrycznych łódzka spółka zamierza uruchamiać bezpośrednie kursy relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno i Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała. – Z Łodzi do Opoczna pojedzie dwadzieścia składów – zapowiada rzecznik spółki. Przewoźnik podaje w swoich komunikatach założenia rozkładowe, sumując liczbę kursów w obu kierunkach. Oznacza to więc zamiar uruchomienia dziesięciu par połączeń. Dziś z Opoczna do Tomaszowa można dojechać osiem razy dziennie, część pociągów uruchamiana jest w bezpośredniej relacji do Łodzi, a pozostałe są skomunikowane z kursami w kierunku stolicy województwa.
Do Spały ma wrócić rozkładowy ruch weekendowy – Z Łodzi do Spały pojadą zaś cztery pociągi weekendowe – powiedziała nam Joanna Osińska. Podróżni będą więc mogli skorzystać z dwóch par kursów komunikujących większe miasta regionu z tą znaną miejscowością wypoczynkową, która od lat pozostaje jednak niemal całkowicie odcięta od sieci transportu zbiorowego. Podczas wakacji uruchamiane są tam pociągi turystyczne, ale nie kursują one regularnie, a zasady odprawy różnią się od tych ogólnych. Trudno więc uznać je za wystarczające wobec dużej popularności letniska.
Od grudnia 2023 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma też siłą rzeczy znacząco zwiększyć ofertę połączeń z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego. Pomiędzy tymi miastami kursować ma 36 pociągów (18 par). Dziś obaj przewoźnicy kursujący na zlecenie UMWŁ – ŁKA i Polregio – obsługują łącznie 14 par kursów.