Najważniejszy przewoźnik korzystający z linii nr 16 łączącej Łódź i Kutno wskazuje na potrzebę poprawy jej przepustowości. Docelowo rozwiązaniem mogłaby być dobudowa drugiego toru. W krótkiej perspektywie czasowej kluczowy byłby zaś remont odcinka z Łęczycy do Kutna, który nie przeszedł w ostatnich latach modernizacji.
W marcu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o trwających pracach koncepcyjnych mających
doprowadzić do podniesienia przepustowości linii kolejowej nr 16. Łączy ona Łódź z Kutnem przez Zgierz, Ozorków i Łęczycę. Ma charakter jednotorowy, podczas gdy połączeń różnych kategorii wykorzystujących tę trasę jest stosunkowo dużo. Wraz z fragmentem linii nr 15 Łódź Kaliska – Zgierz tworzy ona bowiem podstawowy korytarz wybiegający z aglomeracji łódzkiej na północ.
Stan infrastruktury pod Kutnem wpływa na ruch na całej linii
Najważniejszym przewoźnikiem obsługującym trasę łączącą Łódź i Kutno jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna. – W ostatnich latach linia nr 16 została zmodernizowana na odcinku Zgierz – Łęczyca. O ile warunki prowadzenia ruchu pomiędzy tymi stacjami znacząco się poprawiły, to pomiędzy Łęczycą a Kutnem prędkość na szlaku wynosi tylko 70 km/godz. – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy ŁKA.
– Dodatkowo szlak Łęczyca – Witonia należy określić jako krytyczny ze względu na brak
możliwości krzyżowania się na nim pociągów [mijania się dwóch składów jadących w przeciwnych kierunkach] – dodaje nasza rozmówczyni. W efekcie trasę mogą pokonać co najwyżej trzy pociągi na godzinę. Znakomita większość kursów realizowana jest w relacji Łódź – Kutno lub dłuższej, ograniczenie to mocno wpływa więc na
częstotliwość uruchamiania połączeń nie tylko w rejonie Łęczycy i Kutna, ale i pomiędzy Łodzią a Łęczycą.
Potrzebna odbudowa zlikwidowanej mijanki
Wojewódzka spółka spodziewa się przy tym zwiększenia liczby kursów dalekobieżnych, co przełoży się na jeszcze większe trudności w planowaniu oferty regionalnej. – Potrzebna jest jak najszybsza modernizacja odcinka Łęczyca – Kutno i odbudowa mijanki Gawrony – stwierdza przedstawicielka łódzkiego przewoźnika. Dzisiejszy przystanek w Gawronach pełnił rolę stacji do ok. 1990 r., a dawny układ torowy został zlikwidowany w okresie powolnego spadku liczby uruchamianych kursów i przewożonych pasażerów.
– Docelowo linia nr 16
powinna być dwutorowa – zaznacza Joanna Osińska. Zapewnia też, że ŁKA wystąpiła do PKP Polskich Linii Kolejowych z wnioskiem o modernizację odcinka Łęczyca – Gawrony – Witonia – Kutno. Zgodnie z zapowiedziami MI zarządca infrastruktury ma
analizować możliwości i koszty realizacji robót na północnym fragmencie trasy.