Wzrost liczby podróżnych korzystających z usług Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wydaje się spektakularny. Łódzki przewoźnik z nawiązką odrobił straty z okresu pandemii. Najwięcej klientów przybyło na obszarze ścisłej aglomeracji łódzkiej.
W maju tego roku PKP Intercity
zanotowało bardzo duży https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/drogie-paliwo-sprzyja-kolei-czy-ta-jest-gotowa-na-wzrost-liczby-podroznych--108566.html liczby przewiezionych podróżnych w porównaniu z rokiem 2019, ostatnim przed wybuchem pandemii koronawirusa. Pasażerów było o ponad jedną czwartą więcej, a rosnąca popularność kolei jest wiązana głównie z wysokimi cenami paliw na stacjach benzynowych. Jak wynika z danych przedstawionych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, w poszukiwaniu oszczędności dotychczasowi kierowcy trafiają na kolej także w przypadku podróży na krótsze dystanse.
Pasażerów w regionie łódzkim przybywa bardzo szybko – W ujęciu ogólnym potoki wzrosły o 60 proc. – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy ŁKA, zestawiając ze sobą liczbę pasażerów z maja 2019 r. i z maja 2022 r. Nie oznacza to wprost, że tak bardzo zwiększyła się liczba użytkowników kolei w województwie łódzkim, bo w minionym okresie ŁKA przejęła część zadań od Przewozów Regionalnych (dziś Polregio). Otworzyła też ruch na kilku nieczynnych wcześniej trasach, których oczywiście statystyki sprzed trzech lat nie uwzględniały.
Największe wzrosty obserwowane są na odcinkach, na których w międzyczasie ŁKA znacząco rozbudowała swoją ofertę, a więc np. na trasie do Radomska, gdzie zastąpiła większość kursów Regio. Poza tym odnotowano je także na odcinkach aglomeracyjnych, np. z Łodzi-Widzewa do Zgierza przez Stoki. O ile w maju 2019 r. ŁKA przewiozła łącznie 503 tys. pasażerów, trzy lata później było ich już 804 tys.
Nowe linie i nowe przystanki Jeśli nie dojdzie do nieprzewidzianego załamania się rynku, wyniki osiągane w przyszłym roku powinny być jeszcze lepsze. Zgodnie z zapowiedziami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego łódzki przewoźnik ma bowiem przejąć obsługe większości kursów na międzywojewódzkiej trasie z Łodzi do Skarżyska-Kamiennej. W dalszej perspektywie czasowej pasażerów powinno przybyć, zwłaszcza w relacjach miejskich i aglomeracyjnych, po otwarciu tunelu średnicowego pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.
Warto też zwrócić uwagę, że wskazywany przez ŁKA wzrost liczby pasażerów na odcinku Łódź – Zgierz może się wiązać z rozbudową tamtejszej sieci przystankowej. W ostatnim czasie otwarto perony przy ul. Warszawskiej w Łodzi i na łódzkim, ale leżącym blisko granicy ze Zgierzem osiedlu Radogoszcz Wschód.