Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę nowych ezt dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej złożyła Pesa. Jeśli nie będzie odwołań ani unieważnień, będzie to oznaczało pierwszą dostawę taboru bydgoskiej firmy dla tego przewoźnika. Warto przypomnieć, że zapisy postępowania dają możliwość rozszerzenia zamówienia z 4 do aż 24 pojazdów.
Pesa otrzymała 93% możliwych do zdobycia punktów. Oferta spółki okazała się korzystniejsza w kategorii ceny brutto dostawy, ceny usługi utrzymania oraz
współczynnika efektywności kosztowej. W tym ostatnim przypadku przewaga nad jedynym konkurentem – Newagiem – była jednak minimalna (15 do 14,54 pkt). Obie firmy zremisowały w kategorii długości cyklu przeglądowego P1. Newag zaoferował korzystniejszy termin dostawy pierwszego pojazdu – było to jednak za mało, by wpłynąć na ostateczny wynik.
Przypomnijmy: za realizację zamówienia podstawowego (dostawa i utrzymanie 4 EZT) Pesa zażądała 140 170 800 zł, a Newag – 166 050 000 zł. Również zakres dodatkowy (dostawa i utrzymanie aż 20 kolejnych jednostek) ma kosztować mniej (700 854 000 zł), niż kwota, na którą wycenił go Newag (830 250 000 zł). Obie oferty były droższe od kosztorysu, zamawiającemu jednak udało się pozyskać dodatkowe środki. Prawo opcji zostanie wykorzystane, jeśli pozwolą na to fundusze (w grę wchodzi dofinansowanie z rządowego programu „Polski Ład”). Nie będzie wtedy konieczności ogłaszania nowego przetargu – wystarczy złożone do wykonawcy oświadczenie.
Parametry nowych pojazdów niewiele różnią się od zamówionych w 2016 r. Impulsów 2 Newagu. Zespoły mają być trzyczłonowe, o długości do 65 m i masie własnej do 110 t. Pojemność musi wynosić co najmniej 300 osób (przy założeniu gęstości 4 osób na metr kwadratowy), w tym 160 na miejscach siedzących. Prędkość maksymalna ma wynosić 160 km/h. Obowiązkowym wyposażeniem będzie system ETCS poziomu 2, a z elementów widocznych dla pasażera gołym okiem – klimatyzacja, dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych kabina WC, miejsca do przewozu osób na wózkach inwalidzkich i co najmniej 5 rowerów. Usługa utrzymania nowego taboru ma być świadczona przez 10 lat od daty ich dostawy.
Przetarg na nowy tabor dla ŁKA
ogłoszono w lipcu bieżącego roku. Termin otwarcia ofert był wielokrotnie przekładany. Celem inwestycji jest utworzenie obejmującej całe województwo
zintegrowanej sieci transportu kolejowo-autobusowego.