ŁKA była w ostatnich latach najdynamiczniej rozwijającym swoją siatkę połączeń przewoźnikiem regionalnym w skali kraju. Mimo występowania pewnych potrzeb, póki co nie będzie jednak uruchamiania kolejnych linii, w tym do innych województw. Część relacji wciąż obsłuży natomiast Polregio.
Tylko w zeszłym roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomiła przewozy na nowych trasach do Torunia Głównego, przedłużoną potem do Torunia Wschodniego, do Spały oraz do Skarżyska-Kamiennej. Coraz silniejsza jest też pozycja przewoźnika w obsłudze połączeń średniego zasięgu w relacjach międzywojewódzkich. Utrzymana lub poprawiona została bowiem oferta na liniach do Poznania, Warszawy czy Radomia.
Tylko jeden przypadek rezygnacji z obsługi trasyZdarzyło się już jednak, że samorząd województwa łódzkiego zrezygnował z uruchamiania kursów ŁKA na trasie międzywojewódzkiej. W 2021 r. po roku obsługi codziennych połączeń Łódź – Ostrów Wielkopolski łódzki przewoźnik ustąpił tam miejsca Polregio. Spółka ta uruchomiła wówczas przewozy w wydłużonej relacji do Warszawy, ŁKA zwiększyła zaś liczbę pociągów na trasach wewnątrz regionu.
Polregio obsługuje zresztą wciąż sporą część kursów międzywojewódzkich współorganizowanych przez łódzkiego marszałka. Należą do nich połączenia z Łodzi do Warszawy, zwłaszcza w dni robocze, do Poznania i Częstochowy, a także z Wielunia do Tarnowskich Gór. Mimo zapowiadanego zakupu kolejnych jednostek przeznaczonych dla ŁKA,
tym razem produkcji bydgoskiej Pesy, najprawdopodobniej nie dojdzie w najbliższej przyszłości do przejmowania tych kursów przez własne przedsiębiorstwo Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Dokumenty strategiczne nie wskazują na zmiany – Rozszerzanie oferty przewozowej o nowe relacje, zarówno wojewódzkie, jak i wykraczające poza ten obszar, wynika ze strategicznych dokumentów transportowych województwa oraz z uzgodnień z innymi samorządami – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przypomina, że kierunki rozwoju przewoźnika wyznacza przede wszystkim regionalny plan transportowy. – Obecnie nie jest planowane rozszerzenie oferty ŁKA, tzn. wydłużenie istniejących relacji – dodaje.
W najbliższych miesiącach sieć połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej może się natomiast rozszerzyć dzięki dostawie zamawianych właśnie autobusów spalinowych przeznaczonych do obsługi połączeń dowozowych. Na razie nie znamy jednak szczegółów dotyczących planowanych tras. Przedstawicielka przewoźnika wskazuje bowiem, że za kształtowanie oferty odpowiada tu organizator. Ten poinformował jedynie, że trwają analizy prawne dotyczące docelowej organizacji przewozów.