Pasażerowie pociągów ŁKA Sprinter między Łodzią a Warszawą sygnalizują, że kasjerzy innych spółek wprowadzają podróżnych w błąd co do możliwości zakupu biletu z miejscówką. W efekcie pojawiają się spięcia między pasażerami i trudności w skorzystaniu z zarezerwowanych miejsc. Rzecznik przewoźnika podkreśla, że wina nie leży po stronie ŁKA, która dokłada starań, by rozpropagować informację o udogodnieniu w postaci rezerwacji.
Według naszej Czytelniczki w kasach biletowych innych przewoźników w Warszawie pasażerowie są informowani, że rezerwacja nie jest możliwa w ogóle. Kasjerzy nie dodają przy tym, że można jej dokonać poprzez aplikację Koleo. Prowadzi to do kłótni między tymi podróżnymi, którzy zarezerwowali miejsce, a pozostałymi, zarzucającymi im kłamstwo i odmawiającymi ustąpienia miejsca. Powstałe na tym tle spory musi rozstrzygać personel ŁKA.
Według rzecznik ŁKA Marty Markowskiej przewoźnicy, z którymi spółka zawarła umowy o wzajemnej sprzedaży biletów, wiedzą o możliwości rezerwowania miejsc poprzez Koleo. – Informacja o wprowadzeniu fakultatywnej rezerwacji miejsc została przekazana pismem nr ZZP2a-903/2018 w kwietniu 2018 r. – precyzuje rzecznik. Można jednak mieć wątpliwości, czy – skoro zdarzają się sytuacje takie, jak opisana powyżej – kasjerzy zostali w tym zakresie skutecznie przeszkoleni przez swoich pracodawców.
Zapytaliśmy w ŁKA o to, czy przewoźnik planuje lepsze rozpropagowanie informacji o możliwości rezerwowania miejsc, np. poprzez kampanię reklamową w lokalnych mediach w Łodzi i Warszawie. Rzecznik spółki podkreśla że wprowadzeniu fakultatywnej rezerwacji towarzyszyła kampania informacyjna. – Odbyła się konferencja prasowa na ten temat, informacje o rezerwacji ukazały się w prasie lokalnej i branżowej. Informacje znaleźć można także na stronach internetowych ŁKA i Koleo. Przeprowadzona została kampania reklamowa na dworcach w Warszawie. Strefa rezerwacji w każdym pociągu została wyraźnie oznaczona poprzez napis „R – Miejsca z możliwością rezerwacji Koleo” oraz naklejki na każdym z oparć foteli. W strefie tej znajdują się także plakaty z informacją o wydzielonych miejscach wraz z wyciągiem z regulaminu – wylicza. Informacji na ten temat udzielają także pracownicy drużyn konduktorskich, którzy podczas pouczeń okresowych mają zostać dodatkowo przeszkoleni z obsługi pasażerów z rezerwacją.
Do ŁKA wpłynął jak dotąd jeden wniosek dotyczący możliwości zakupu biletu z miejscówką w innym niż Koleo kanale sprzedaży. Na razie nie jest to jednak możliwe z uwagi na pionierski w skali Polski charakter rozwiązania. – Platforma Koleo dostępna jako strona internetowa lub aplikacja mobilna umożliwia zakup biletów z wskazaniem miejsca w sposób, którego nie ma obecnie żaden polski przewoźnik kolejowy. Pasażer wybiera miejsce na wzór rezerwacji w kinie czy w samolocie (może zdecydować, czy chce siedzieć przy oknie, czy od strony korytarza). Podobnej funkcjonalności, z uwagi na jej złożoność oraz brak dostępu do ogólnopolskiego systemu rezerwacji miejsc, w chwili obecnej nie można wprowadzić w innych kanałach sprzedaży, w tym w szczególności w kasach biletowych – przekonuje Markowska.
System opcjonalnej rezerwacji miejsc w pociągach ŁKA Sprinter został wprowadzony
w marcu ubiegłego roku. Dostępne są miejscówki na 26 ze 120 miejsc siedzących w ezt Flirt 3 (ale tylko 52 na 360, gdy pociąg jest zestawiony z trzech jednostek). – Liczba biletów wykupionych z wskazaniem miejsca kształtuje się na średnim poziomie 18% wszystkich miejsc objętych rezerwacją – informuje rzecznik ŁKA. Powołując się na dane przekazane przez Koleo, twierdzi, że właściciel platformy otrzymuje wiele pozytywnych opinii na temat systemu rezerwowania miejsc.