Trzy lata obsługi trasy Łódź – Łowicz przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną zaskutkowały likwidacją konkurencyjnych wobec transportu szynowego połączeń drogowych i wzrostem liczby podróżnych do ponad miliona rocznie. Dobre są także wyniki przewozowe osiągane na aglomeracyjnej trasie Łódź Widzew – Zgierz. Przed jej otwarciem dla ruchu – także na łamach naszego portalu – sugerowano wielokrotnie, że kursy mogą nie spotkać się z zainteresowaniem podróżnych.
– Przyczyn, dla których na kolei przybywa pasażerów, jest wiele, np. pierwszy kontakt z dworcem. W tym zakresie zmiany, jakie nastąpiły, zauważyć najłatwiej – mówił na Kongresie Rozwoju Kolei Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Podkreślił on przy tym fakt unowocześniania taboru i skracania czasów przejazdu. – Teraz dochodzą do tego elementy „miękkie”, a mianowicie [np.] dobry, cykliczny rozkład jazdy – stwierdził.
Milion pasażerów rocznie na linii Łódź – ŁowiczDodał, że fakt uruchomienia większej liczby połączeń zachęca podróżnych do wyboru kolei, czego dobrym przykładem jest funkcjonowanie obsługiwanej przez ŁKA trasy z Łodzi do Łowicza, na której rozkład jazdy przewiduje obecnie 17 par połączeń. – Bez sensu jest uruchamianie, zwłaszcza w przewozach lokalnych czy regionalnych, czterech pociągów. Trzeba ich „położyć” [zaplanować] dziesięć, dwadzieścia, czterdzieści na dobę, a wtedy to dobrze działa – ocenił prelegent.
Na wspomnianej linii łowickiej, na której ruch przez kilka lat pozostawał całkowicie zawieszony, spółka notuje obecnie najwyższe wyniki przewozowe w skali całego województwa. – Przez trzy lata naszej ciężkiej pracy osiągnęliśmy pułap miliona pasażerów [rocznie]. W województwie łódzkim jest to więc „perełka” – opisywał prezes ŁKA. Dodał, że przed rozpoczęciem działalności przewozowej na tej trasie spółka przeprowadziła badanie rynku. – Wówczas dominowała tam oczywiście komunikacja busowa. Teraz nie mamy co liczyć, bo nie ma już busów – opisywał.
Podróżni oczekują większej częstotliwości i przejrzystej informacjiSukcesem jest w opinii Janusza Malinowskiego także ocena funkcjonowania aglomeracyjnego połączenia Łódź Widzew – Zgierz przez Łódź Marysin. – Na linii obwodowej jeździły wyłącznie pociągi służbowe i mówiono, że nie warto się zatrzymywać [na przystankach pośrednich], bo nie znajdą się pasażerowie. Tymczasem przyrosty są trzycyfrowe – mówił.
– Zawsze będzie jednak jeszcze dużo do zrobienia – stwierdził, podsumowując swoje wystąpienie podczas
panelu poświęconego obsłudze pasażera. – Najważniejsze to wsłuchiwać się w oczekiwania podróżnych, na co zwracamy dużą uwagę w badaniach [satysfakcji]. Obecnie takie oczekiwania są przede wszystkim dwa: więcej pociągów i lepsza informacja – kreślił obraz stojących przed przewoźnikiem wyzwań. – Na tym się musimy skupić i w tym kierunku dziaania się toczą – zakończył, podkreślając przy tym rolę nie tylko działań własnych ŁKA, ale i programów inwestycyjnych PKP PLK oraz Portalu Pasażera.