W produkowanych już w nowosądeckim Newagu jednostkach Impuls II dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pojawią się dodatkowe gniazdka w strefie dla osób niepełnosprawnych. Mają one pozwolić na podładowanie wózka elektrycznego czy po prostu na skorzystanie z laptopa. Pierwsze cztery pociągi pojawią się w Łodzi za kilka miesięcy.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna wprowadza w swoich pociągach dodatkowe udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Jak zapowiedział niedawno prezes ŁKA Janusz Malinowski, w jednostkach Newag Impuls II, które są obecnie produkowane w nowosądeckich zakładach polskiego producenta, pojawią się dodatkowe gniazdka elektryczne. Będą one zamontowane obok stanowisk dla pasażerów podróżujących na wózkach inwalidzkich.
Niepełnosprawny skorzysta z takich samych udogodnień jak inni podróżni – Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamówiła od firmy Newag 14 pociągów – przypomina Marta Markowska, rzecznik prasowy spółki. – Jednostki te to pojazdy nowej generacji technologicznej. Wyposażone zostaną w wiele udogodnień dla pasażerów, zastosowane zostaną m.in. rozwiązania ułatwiające podróż osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej sprawności ruchowej. Da to m.in. możliwość ładowania wózków elektrycznych – opisuje podstawową funkcję dodatkowych gniazdek przedstawicielka łódzkiego przewoźnika.
– Osoba niepełnosprawna w czasie podróży będzie mogła podładować akumulator wózka przy pomocy własnej ładowarki podłączonej do [zwykłego] gniazdka elektrycznego – tłumaczy nasza rozmówczyni. Zaznacza przy tym, że dzięki gniazdkom używający wózków będą mogli korzystać z kontaktów tak jak każdy inny pasażer. – Lokalizacja gniazdka pozwoli bowiem także na swobodne ładowanie innych urządzeń, np. telefonu czy laptopa. W obecnie eksploatowanych pociągach Stadler Flirt w strefie przeznaczonej dla osób niepełnosprawnych nie ma takiej możliwości – mówi.
Cztery Impulsy najpóźniej do końca wrześniaUmowa na dostawę czternastu elektrycznych zespołów trakcyjnych podpisana została niemal dokładnie przed rokiem – 28 lutego 2017 r. Pierwsze cztery Impulsy drugiej generacji mają dotrzeć do Łodzi najpóźniej do końca trzeciego kwartału bieżącego roku; kolejna dziesiątka – do września 2019 r. Newag nie tylko wyprodukuje pociągi, ale także będzie je utrzymywał przez dwanaście lat. Podobny model zastosowano w przypadku eksploatowanych od 2014 r. Flirtów, za których serwis odpowiada Stadler.
Jednostki mają być wykorzystywane nie tylko na trasach, na których dziś ŁKA nie kursuje (a więc z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Tomaszowa Mazowieckiego oraz z Kutna do Skierniewic przez Łowicz). Dzięki znaczącemu poszerzeniu floty województwo planuje bowiem rozszerzyć ofertę na najważniejszych trasach regionu, m.in. biegnących do Sieradza czy Skierniewic. Przypomnijmy, że park taborowy ŁKA nie zostanie natomiast rozszerzony o pojazdy, które planowało kupić województwo łódzkie w ramach projektu Łódzko-Warszawska Kolej Aglomeracyjna.
Samorząd odstąpił bowiem od jego realizacji.