Partnerzy serwisu:
Pasażer

ŁKA: Chcemy 14, a nie 4 Regio160 z Pesy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
ŁKA: Chcemy 14, a nie 4 Regio160 z Pesy
wiz. Pesa
11 grudnia będą działały już trzy autobusowe linie dowozowe ŁKA, a w nowym roku zostaną uruchomione cztery kolejne. W nowym rozkładzie jazdy przewoźnik po raz kolejny zwiększy pracę eksploatacyjną. Spółka chce też rozszerzyć kontrakt z Pesą na 4 EZT o kolejnych 10 sztuk – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.

Jakie są wyniki przewozowe uruchomionej 12 listopada linii Kolejowej Komunikacji Autobusowej ŁA1 Łask – Zelów?

W pierwszych dniach przewoziliśmy ok. 200 pasażerów dziennie. Myślę, że jak na początek jest to dobry wynik. Podróżnych będzie stopniowo przybywało. Skoro przez wiele lat nie było komunikacji autobusowej, dowożącej do pociągów – mieszkańcy muszą się przyzwyczaić do jej istnienia.

Czy nie obawia się Pan spadku frekwencji od stycznia, kiedy to połączenia staną się płatne?

Nie mam takich obaw. Pełna informacja o istnieniu tych połączeń zdecydowanie przeważy nad tym czynnikiem.

Nowe linie miały być ogłaszane szybciej. Swoją trasę w rejonie Ozorkowa ŁKA spodziewała się zaprezentować jeszcze w październiku. Czy przyczyną są trudności w uzgodnieniach z samorządami gmin?

Jesteśmy technicznie związani rozkładem jazdy na sieci PKP PLK. Uruchamianie linii autobusowej np. 1 grudnia, na kilka dni przed zmianą rozkładu jazdy, nie miałoby sensu. Musimy wpisywać się w cykl nowych rozkładów rocznych i ich korekt. Następują one pięć razy w roku, choć oczywiście wolałbym zmiany tylko raz na rok.

W ostatni poniedziałek (20 listopada) poinformowaliśmy o kolejnej linii. Autobusy dowiozą pasażerów z Będkowa do stacji Rokiciny na linii 1. Mamy też przygotowane linie, które skomunikują np. Brzeziny z Bedoniem na linii 17. W przypadku tej linii – oraz drugiej, która też zakończy trasę na tym przystanku – czekamy jednak na oddanie do użytku w Bedoniu tunelu drogowego pod liniami 17 i 25. Pozostałe dwie trasy autobusowe zostaną uruchomione w rejonie Koluszek – obsłuży ona m. in. Regny.

Które z nich zostaną uruchomione 11 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy?

Będą to trasy: Ozorków – Parzęczew i Rokiciny – Będków. Pozostałe zaczną kursować już w roku 2024. Również na nich pierwszy okres kursowania – nie wiemy jeszcze, jak długi – będzie darmowy. Nie wykluczamy także wydłużenia promocji na linii zelowskiej i ozorkowskiej. Traktujemy to jako zachętę dla pasażerów. Praca przewozowa naszych autobusów wyniesie w przyszłym roku ok. półtora miliona wozokilometrów.

W jaki sposób zmieni się kolejowa oferta ŁKA w nowym rozkładzie jazdy?

Praktyczne na wszystkich obsługiwanych trasach – między innymi z Łodzi do Skierniewic, Sieradza, Piotrkowa Trybunalskiego, a także weekendowo do Warszawy – zwiększymy liczbę pociągów o jedną lub dwie pary. Jak co roku, zwiększymy pracę eksploatacyjną z 6,2 mln do 6,4 mln pociągokilometrów. Dodatkowe jednostki uwolnią się w związku z zaprzestaniem obsługi trasy Łódź – Toruń, która zostanie przekazana Polregio. Łącznie w granicach województwa praca eksploatacyjna wzrośnie o ok. 400 tys. pockm.

Podczas Kongresu Kolejowego przedstawiciel Pesy poinformował, że czas produkcji taboru – między innymi z powodu zaburzeń łańcuchów dostaw, a także braków kadrowych – bardzo się wydłuża. Czy bydgoski producent informuje ŁKA o możliwych opóźnieniach kontraktu na cztery EZT Regio160?

Nie mamy sygnałów o jakimkolwiek poślizgu. Na razie prace toczą się zgodnie z harmonogramem.

Czy ŁKA zmierza skorzystać z prawa opcji, które w tym kontrakcie obejmuje aż 20 dodatkowych składów?

Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z unijnego Funduszu Odbudowy zakupu kolejnych 10 jednostek. Dzięki temu, że przetarg mamy już rozstrzygnięty, ich produkcja będzie mogła rozpocząć się od razu.

O jakie jeszcze dodatkowe środki unijne zamierza ubiegać się ŁKA?

W programie dla województwa łódzkiego przewidziano środki finansowe na inwestycje w tabor. Wspólnie z Urzędem Marszałkowskim WŁ będziemy przedstawiać nasze projekty. Nie chcę jednak na razie przesądzać o ich realizacji – na razie priorytetem jest rozszerzenie zamówienia na Regio160, dalsze decyzje będziemy podejmować potem. Patrzymy perspektywicznie: po uruchomieniu łódzkiego tunelu średnicowego będziemy chcieli zagęszczać ruch na terenie aglomeracji. Zamierzamy uruchomić dwie linie aglomeracyjne ze stacji Łódź Widzew – do Pabianic i Zgierza przez tunel średnicowy. Będziemy więc potrzebowali większej ilości taboru.

Jakie wyniki przewozowe może osiągnąć ŁKA w tym roku?

Liczba naszych pasażerów przekroczy próg 10 milionów. Na przyszły rok planujemy blisko 12 mln.

Jakie nadzieje wiąże Pan z nową kadencją Sejmu?

Nie jestem politykiem, ale mam nadzieję, że rola kolei będzie dostrzegana, a kolej – odpowiednio finansowana. Oczekiwałbym też wielu uproszczeń systemowych, które mogłyby przyspieszyć proces przesiadania się Polaków z samochodów do pociągów – pierwsza z tych kwestii to system ulg. Ulgi kolejowe i autobusowe należy ujednolicić, a cały ich system – gruntownie przebudować i uprościć. Akurat w Łodzi, dzięki porozumieniu z łódzkim Zarządem Dróg i Transportu o pełnej integracji taryfowej pociągów ŁKA i pojazdów lokalnego transportu zbiorowego, nie mamy tego problemu – ale inne miasta nie są w tak dobrej sytuacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Samochód spadł na nowe torowisko na Kasprzaka [wideo]

Zintegrowany transport

Warszawa: Samochód spadł na nowe torowisko na Kasprzaka [wideo]

Łukasz Malinowski 08 marca 2024

Zawód maszynisty – coraz bardziej kobiecy

Pasażer

Zawód maszynisty – coraz bardziej kobiecy

Urząd Transportu Kolejowego 08 marca 2024

Wrocław wyremontuje torowisko na Powstańców Śląskich

Zintegrowany transport

Zobacz również:

ŁKA: Trzy łódzkie dworce na podium wg liczby pasażerów

Pasażer

ŁKA: Trzy łódzkie dworce na podium wg liczby pasażerów

Roman Czubiński 29 stycznia 2024

ŁKA: Ponad 10 mln pasażerów w 2023 r.

Pasażer

ŁKA: Ponad 10 mln pasażerów w 2023 r.

Roman Czubiński 05 stycznia 2024

Nowy rozkład jazdy pociągów ŁKA

Pasażer

Nowy rozkład jazdy pociągów ŁKA

inf. prasowa ŁKA 07 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Samochód spadł na nowe torowisko na Kasprzaka [wideo]

Zintegrowany transport

Warszawa: Samochód spadł na nowe torowisko na Kasprzaka [wideo]

Łukasz Malinowski 08 marca 2024

Zawód maszynisty – coraz bardziej kobiecy

Pasażer

Zawód maszynisty – coraz bardziej kobiecy

Urząd Transportu Kolejowego 08 marca 2024

Wrocław wyremontuje torowisko na Powstańców Śląskich

Zintegrowany transport

Zobacz również:

ŁKA: Trzy łódzkie dworce na podium wg liczby pasażerów

Pasażer

ŁKA: Trzy łódzkie dworce na podium wg liczby pasażerów

Roman Czubiński 29 stycznia 2024

ŁKA: Ponad 10 mln pasażerów w 2023 r.

Pasażer

ŁKA: Ponad 10 mln pasażerów w 2023 r.

Roman Czubiński 05 stycznia 2024

Nowy rozkład jazdy pociągów ŁKA

Pasażer

Nowy rozkład jazdy pociągów ŁKA

inf. prasowa ŁKA 07 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5