Stabilność oferty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyraźnie przełożyła się na wzrost popularności kolejowego połączenia Łodzi ze Spałą. Samorządowy przewoźnik poinformował o ponad trzykrotnym wzroście popularności kolei w znanym letnisku w porównaniu z zeszłorocznymi wakacjami. To kolejny sukces frekwencyjny wojewódzkiej spółki.
Łódzka Kolej aglomeracyjna rozpoczęła regularną obsługę krótkiej linii kolejowej nr 54 łączącej Tomaszów Mazowiecki ze Spałą nieco ponad rok temu. W lipcu 2022 r. w trasę wyruszył pierwszy po wielu latach całoroczny rozkładowy pociąg pasażerski relacji Łódź Fabryczna – Spała. W poprzednich sezonach swoje kursy realizowało tam Polregio, ale stosowano w nich specjalne zasady odprawy, podróżni musieli bowiem zgłaszać wcześniej chęć odbycia przejazdu drogą mailową. Organizator, gmina Inowłódz, zamawiał zaś pociągi tylko w lipcu i sierpniu.
Wyniki są zaskakująco dobre
Połączenia ŁKA realizowane są przez cały rok, ale tylko w weekendy. W pierwszych miesiącach jesiennych okazało się, że chętnych na wypoczynek w popularnym ośrodku turystycznym i sportowym nie brakuje także po wakacjach. Wojewódzki przewoźnik obsługiwał bowiem ponad 3 tys. podróżnych miesięcznie, co przekładało się na kilkaset pasażerów w każdy weekend.
Drugi sezon letni był natomiast znacznie lepszy od poprzedniego. Rzecznik prasowy ŁKA Joanna Osińska wskazała bowiem „Rynkowi Kolejowemu”, że na odcinku Łódź-Widzew – Spała w lipcu 2023 r. odprawiono ok. 3,5 razy więcej osób niż w analogicznym okresie 2022 r.
W pierwszym pełnym miesiącu letnim w 2023 r. z usług ŁKA na odcinku Łódź – Spała skorzystało ok. 13,5 tys. podróżnych. Tymczasem rok wcześniej pociągi spółki wybrało 3,8 tys. osób. Już ten wynik wydawał się sporym sukcesem w obliczu wieloletniego okresu zawieszenia rozkładowego ruchu pociągów regionalnych.
Nowe połączenie z nowym taborem
Uruchomienie pociągów do Spały nie byłoby możliwe bez zakupu hybrydowych spalinowo-elektrycznych jednostek Impuls II z Newagu, które zostały dostarczone do Łodzi w zeszłym roku. Jak poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, ostatnie regularne pociągi do Spały – obsługiwane oczywiście jeszcze klasycznymi składami wagonowymi – pojechały 25 września 1988 r. Podróż trwa teraz nieco ponad godzinę i jest krótsza niż przeszło trzy dekady temu m.in. z uwagi na wzrost prędkości na liniach z Łodzi do Koluszek i z Koluszek do Tomaszowa, ale i na brak konieczności zmiany lokomotywy czy przesiadki do składu spalinowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.