W ubiegłym roku z usług ŁKA skorzystało ponad 11 mln osób, co oznacza 8-procentowy wzrost w porównaniu do 2023 r. Mieszkańcy województwa łódzkiego chętnie korzystali też z Kolejowej Komunikacji Autobusowej. W grudniu przewoźnik uruchomił nowe połączenia kolejowe do Częstochowy i do Kielc oraz dwie nowe linie autobusowe – podsumowuje miniony rok ŁKA.
W ubiegłym roku na pokładach pociągów i autobusów ŁKA podróżowało 11 005 000 pasażerów. To o 853 000 więcej niż
w 2023 r. i aż o 2 333 000 więcej niż
w 2022 r. W ciągu ostatnich 12 miesięcy pociągi i autobusy ŁKA pokonały łącznie 7 714 000 kilometrów. To wzrost o 22% w stosunku do 2023 r.
W 2024 r. w każdym miesiącu z przewozów Łódzką Koleją Aglomeracyjną skorzystało więcej pasażerów niż w poprzednim roku. W drugiej połowie roku pociągami ŁKA podróżowało niemal 400 000 więcej osób niż rok wcześniej. Rekordowymi pod względem frekwencji miesiącami były maj i październik, kiedy to przewieziono ponad milion pasażerów. Pod koniec roku, w grudniu, na pokładach pociągów i autobusów ŁKA podróżowało 978 tys. osób, czyli o 15% więcej niż w 2023 r. Każdego dnia, z regionalnym przewoźnikiem, podróżowało średnio ok. 30 tys. pasażerów.
39 nowoczesnych składów ŁKA posiada szereg udogodnień spełniających oczekiwania pasażerów, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi, pętle indukcyjne oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce.
W ubiegłym roku przewoźnik odnotował blisko 100-procentowy wskaźnik sprawności swojego taboru. Pojazdy Stadler Flirt3 były niezawodne w 99,69%, Newag Impuls II w 99,33%, z kolei pociągi Newag Hybryda osiągnęły poziom równy 99,93%. Wskaźnik ten obliczany jest osobno dla każdego typu pojazdu. Pod uwagę brane są czasy wyłączeń awaryjnych i łączny czas eksploatacji pojazdów. Wysoka sprawność taboru wynika m. in. z częstych przeglądów oraz regularnych prac serwisowych.
Niezawodność pojazdów ŁKA przekłada się też na ich punktualność. Ta w ostatnim roku była o 2,4% wyższa niż w 2023 roku. Pociągi docierały na stacje i przystanki na czas w 97% przypadków. Opóźnienia z winy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w skali roku wyniosły zaledwie 0,3%.
W mijającym roku największą popularnością cieszyły się połączenia z Łodzi do Skierniewic i Warszawy, Łowicza, Sieradza i Poznania czy Kutna. Na każdej z tych tras odnotowano ponad milion podróżnych. Mieszkańcy stolicy województwa chętnie podróżowali też po Łodzi, korzystając z wygodnych, ekologicznych i szybkich pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Ulubione stacje pasażerów ŁKA to Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. W ciągu roku skorzystało z nich odpowiednio 2,27 mln i 2,03 mln osób. Pasażerowie chętnie wybierali też stacje: Łódź Kaliska, Łódź Żabieniec, Zgierz, Koluszki czy Skierniewice.
Popularność zdobyła też nowość w ofercie regionalnego przewoźnika –
Kolejowa Komunikacja Autobusowa. Autobusy KKA pokonały w 2024 roku ponad milion kilometrów, dowożąc mieszkańców miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej na stacje, skąd mogli kontynuować podróż pociągiem. Ogółem, na dziewięciu liniach KKA (z czego sześć uruchomiono w 2024 r., trzy w 2023 r.) podróżowało 388,4 tys. pasażerów. Największą popularnością cieszyły się połączenia: KKA ŁA1 Łask – Zelów/Szczerców (123 121 pasażerów), KKA ŁA8 Rawa Mazowiecka – Rogów (77 979 pasażerów) i KKA ŁA5 Będzelin – Koluszki – Budziszewice (69 930 pasażerów).
Łódzka Kolej Aglomeracyjna pracuje nad ujednoliceniem warunków taryfowych oraz dostosowaniem oferty przewozowej do potrzeb i oczekiwań podróżnych. W 2024 r. sprzedaż biletów ŁKA za pośrednictwem aplikacji i sklepów internetowych stanowiła 38,4% całej sprzedaży. Widać wyraźny wzrost zainteresowania zakupem biletów
online. Dlatego regionalny operator planuje rozszerzać sieć dystrybucji online - jeszcze w tym roku bilety ŁKA będzie można kupić w kilku nowych aplikacjach mobilnych. Trwają też prace nad wdrożeniem systemu rezerwacji miejsc siedzących we wszystkich pociągach kategorii ŁKA Sprinter. Rezerwacji będzie można dokonać również przy zakupie biletu w internetowych kanałach sprzedaży oraz kasach.
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia 2024 r., przewoźnik zaplanował zwiększenie o 12% pracy eksploatacyjnej, uruchomił nowe połączenia kolejowe do Częstochowy i do Kielc oraz dwie nowe linie autobusowe KKA – ŁA9 i ŁA10. Poprawie uległa częstotliwość połączeń w aglomeracji łódzkiej, a mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego zyskali nocne weekendowe połączenie z Łodzi do Koluszek. Dzięki nowemu połączeniu ŁS SUPER SPRINTER czas przejazdu między Łodzią Fabryczną a Warszawą Wschodnią skrócił się do 75 minut.
W bydgoskich zakładach PESA trwa produkcja 14 nowoczesnych EZT, które zasilą tabor ŁKA i będą obsługiwać połączenia m.in. w powstającym w Łodzi tunelu średnicowym. Pierwsze pojazdy przyjadą do Łodzi w połowie 2026 r. O 13 nowych busów powiększy się w 2025 r. flota Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Te pokaźne zakupy pozwolą w najbliższych latach zwiększać siatkę i częstotliwość połączeń oferowanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną