Litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji wybrało preferowany wariant przebiegu odcinka przyszłego korytarza Rail Baltica. Mowa o trasie w rozstawie normalnotorowym 1435 mm od granicy z Polską do Kowna (Jiesia). Wybór padł na najkrótsze i najbardziej oddalone od obszarów miejskich połączenie kolejowe.
Konsorcjum Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting GmbH odpowiada za opracowanie koncepcji modernizacji odcinka linii Rail Baltica od Jiesia (Kowno) do granicy z Polską. Analizowano cztery warianty inwestycji.
Po konsultacjach, Ministerstwo Transportu i Komunikacji Litwy wybrało wariant 6A.
Nowa trasa
Trasa między Kownem a granicą z Polską o europejskim rozstawie 1435 mm ma powstać w miejscach, gdzie w ogóle nie było torów kolejowych. Główna trasa ominie więc Mariampol, zostanie oddalona od Kozłowej Rudej i Kalwarii. W Mariampolu i Szostakach planuje się za to powstanie stacji przesiadkowych z linii o znaczeniu regionalnym na magistralę Rail Baltica.
Zgodnie z decyzją Litwy, Łotwy i Estonii pociągi pasażerskie mają kursować z prędkością do 249 km/h. Przewiduje się, że czas przejazdu z Jiesi (Kowna) do granicy z Polską wyniesie około 19 min, z czasem przejazdu trzy i pół godziny z Kowna do Warszawy oraz nieco ponad cztery godziny między stolicami Polski i Litwy.
– Nie mam wątpliwości, że kolej dużych prędkości do Polski nie tylko zwiększy możliwości podróży, ale także zachęci do zacieśniania więzi biznesowych pomiędzy sąsiednimi krajami i znacząco poprawi mobilność wojskową naszego kraju i całego regionu. Oczywiście przyczynić się także do rozwoju przyjaznego dla środowiska transportu – przekazała Loreta Maskaliovienė, wiceminister transportu i komunikacji Litwy.
Obecne połączenie z Polską będzie zachowane
Przypomnijmy, że od 2015 roku funkcjonuje linia kolejowa o europejskim standardzie między polską granicą a Kownem.
Została ona zmodernizowana i przedłużona do terminala intermodalnego w Kownie. Dzięki temu możliwe było uruchomienie w 2016 roku pociągów pasażerskich regionalnych do Kowna z Białegostoku (obecnie zawieszone). Litwa zapowiada, że ta jednotorowa trasa będzie nadal wykorzystywana. Ministerstwo podało, że linia jest ważna dla obsługi wojska, gdyż zapewnia dostęp do poligonu w Kozłowej Rudej. W związku z tym kraj zamierza dążyć do podniesienia jej parametrów.
– Aby móc eksploatować ten tor z pełną przepustowością, planujemy w najbliższym czasie ubiegać się o dofinansowanie systemu zarządzania ruchem, który znacząco zwiększyłby liczbę przejeżdżających pociągów, zarówno w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na przewozy towarowe, jak i umożliwić szybsze przejazdy pociągów pasażerskich. Później linia będzie mogła służyć regionalnym połączeniom – przekazał Arenijus Jackus, kierownik ds. koordynacji projektu Rail Baltica w LTG Infra.
Rail Baltica do Wilna i Warszawy
Na kolejny litewski odcinek pod koniec lutego spółka RB Rail AS, która koordynuje projekt Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, ogłosiła przetarg na projekt odcinka trasy między Wilnem a Kownem.
Zamówieniem objęty jest ok. 64-km odcinek dwutorowej linii o rozstawie 1435 mm między węzłami kolejowymi w Wilnie i Kownie.
Po polskiej stronie zarządca infrastruktury PKP PLK deklarował w ostatnim czasie wykonanie prac na 1/3 długości linii Rail Baltika. Obecnie realizowany jest odcinek Czyżew – Białystok oraz przebudowywana jest stacja Ełk. Projektowane są prace dla odcinków Białystok – Ełk oraz Ełk – granica państwa.