Konsorcjum litewskich firm Fegda i Tilsta będzie odpowiedzialne za prace przygotowawcze, nasypy i podtorze oraz obiekty inżynieryjne dla odcinków trasy Rail Baltiki między Kownem a granicą z Łotwą. Wartość dwóch kontraktów to 165,54 mln euro netto. Rozpisano i zapowiedziano przetargi dla kolejnych odcinków.
Postępowania dotyczyły odcinków Šveicarija – Žeimiai (Żejmy) i Žeimiai – Šėta (Szaty) o łącznej długości niemal 30 km. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie terenu, budowa odwodnienia, płotów, dróg dojazdowych, mostów i wiaduktów, ekranów dźwiękochłonnych, przejść dla zwierząt i innych prac inżynieryjnych. Wykonawca będzie musiał też usunąć wszelkie kolizje.
Prace mają ruszyć w przyszłym roku. Na pierwszym odcinku potrwają półtora roku, a ich wartość to 87,88 mln euro netto, a na drugim odcinku potrwają dwa lata, a ich wartość to 77,66 mln euro netto.
– Zwiększamy zakres prac na najbardziej zaawansowanym odcinku. W 2024 r. planujemy przeprowadzić zasadnicze prace związane z budową linii kolejowej do Poniewieża, a także większość przygotowań do budowy linii kolejowej na pozostałych odcinkach – mówi Dovydas Palaima, dyrektor generalny LTG Infra ds. Rail Baltiki.
Teraz LTG Infra rozpisała przetarg na podobne prace na kolejnym 17-kilometrowym odcinku Šėta – Ramygala (Remigoła). Wykonawca będzie musiał wybudować m.in. trzy mosty i wiadukty kolejowe. Podpisanie umowy planowane jest w II połowie 2023 r., a na realizację prac przeznaczono dwa lata. W najbliższej przyszłości ogłoszony ma zostać analogiczny przetarg dla odcinka Kowno – Šveicarija.
W sumie w krajach bałtyckich powstanie 870 km normalnotorowej linii. Połączy ona Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Parnawę i Tallin.