Trwają prace nad planowaniem trasy Rail Baltiki między stolicą Litwy a Kownem. Ustalono już konkretne działki i tereny, przez które przebiegać będzie przyszła normalnotorowa linia, będąca odnogą od głównej trasy Rail Baltiki między Tallinem a Polską.
Korytarz Rail Balitki między Wilnem a Kownem zatwierdzono pod koniec 2021 r. Teraz przyszła pora na uszczegółowienie. Mieszkańcy mają dwa miesiące na zapoznanie się z projektem planu przestrzennego uwzględniającego dokładny przebieg trasy.
Planowana dwutorowa linia przebiegać będzie z Wilna przez Paneriai (Ponary), Lentvaris (Landwarów), na północ od Kaišiadorys (Koszedary) i skończy się w Kownie. W sumie to 95 km linii. W większości, w miarę możliwości, nowa linia normalnotorowa przebiegać ma wzdłuż istniejącej linii 1520 mm. Pociągi, z zatrzymaniem na stacjach regionalnych, pokonają trasę między największymi miastami Litwy w 38 minut.
Uwzględniono też łączniki o znaczeniu regionalnym ze stacjami Vievis i Kaišiadorys, terminalem intermodalnym w Wilnie oraz lotniskami w Wilnie i Kownie. W sumie długość nowych linii kolejowych to 156 km.
Obecnie trwa
przetarg na dokumentację projektową dla zasadniczej części tego odcinka. Umowa z projektantem miałaby zostać podpisana w II połowie przyszłego roku.
Rail Baltika to największy projekt infrastrukturalny w historii Litwy, Łotwy i Estonii. W sumie powstać ma 870 km trasy: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii.