Oficjalnie zainaugurowano prace przy budowie mostu Rail Baltiki w pobliżu Janowa nad rzeką Wilią. Obiekt, o długości 1,5 km, będzie najdłuższym mostem kolejowym na terenie państw bałtyckich. Przeprawa ma powstać w ciągu 2,5 roku.
Roboty zrealizuje włoska firma Rizzani de Eccher, z którą LTG Infra
zawarła umowę na przełomie marca i kwietnia tego roku. Wartość kontraktu, obejmującego budowę mostu wraz z budową i przebudową towarzyszącej infrastruktury oraz budową ekranów dźwiękoszczelnych w rejonie miejscowości Janowo (po litewsku – Jonava), to blisko 64 mln euro netto.
– Nasze główne zadanie to budowa głównej trasy Rail Baltiki z Kowna do Poniewieża (lit. Panevėžys) do końca 2024 r., a do granicy łotewskiej do 2026 r. Projekt wchodzi w fazę realizacyjną. W obecnej sytuacji geopolitycznej integracja sieci kolejowej Litwy, Łotwy i Estonii z zachodnią siecią kolejową to najważniejszy priorytet – mówi Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Litwy.
Most powstanie w odległości ok,. 3,7 km od Janowa i 31 km od Kowna. Długość przeprawy wyniesie 1,51 km. Most będzie miał blisko 14 m szerokości, a najdłuższe przęsło – nad rzeką – będzie liczyć 150 m długości. Będzie ono położone 40 m nad lustrem rzeki.
Jednocześnie ruszyły prace przy budowie podtorza w rejonie Janowa. – Jesteśmy zdeterminowani, by pierwsze pociągi na priorytetowych odcinkach Rail Baltiki ruszyły do 2027 r. – mówi Agnis Driksna, szefowa RB Rail AS, joint-venture koordynującego budowę Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.