LTG Infra, które wdraża projekt Rail Baltiki, ogłosiło przetarg na budowę 12,1-kilometrowego trasy Rail Baltiki Chodzi o nasyp kolejowy, obiekty inżynieryjne i układ drogowy. W sumie, z odcinkiem, na który podpisano umowę w październiku, prace obejmą blisko 30 km trasy na odcinku Šėta – Ramygala (Szaty – Remigoła).
Cały odcinek Šėta – Ramygala liczy 29,2 km. W październiku
podpisano umowę na realizację 17,1-kilometrowego fragmentu trasy, a teraz ruszył przetarg na dalszy 12,1-kilometrowy odcinek. Według założeń umowa na realizację prac ma zostać zawarta w II kwartale przyszłego roku.
LTG Infra zapowiada, że w 2025 r. zostaną zawarte umowy na odcinki Kowno – Šveicarija (18.9 km), Ramygala – Berčiūnai (24.5 km) i Berčiūnai – Joniškėlis (12.4 km). Oznacza to, że budowa obejmie w przyszłym roku 114 km trasy pomiędzy Kownem a Poniewieżem.
– W obliczu przewidywanego wzrostu wolumenu prac nasypowych i inżynieryjnych, aktywnie konsultujemy się z wykonawcami, aby dostosować możliwości rynkowe do potrzeb projektu. Ponadto przygotowujemy się już do pozyskania kolejnego kontraktu na 27,7 km podtorza – mówi Egidijus Lazauskas, dyrektor Grupy LTG.
Na drugim ważnym odcinku – między granicą z Polską a Kownem – zakończono procedurę planowania przestrzennego trasy, rozpoczęto procedury wykupu gruntów i trwa przetarg na usługi projektowe.
Obecnie w trzech Krajach Bałtyckich trwają prace przy budowie 180 km trasy Rail Baltiki. W przyszłym roku prace mają objąć 43% zasadniczej trasy, której długość w I facie wyniesie 659 km. Celem jest uruchomienie przewozów w 2030 r. przynajmniej na jednym torze, położonym na dwutorowym nasypie. Obecnie
Łotwa podejmuje decyzje strategiczne o optymalizacji projektu, choć jest już decyzja kierunkowa zakładająca fazowanie projektu. Rozwiązanie to ma uwzględniać rzeczywiste możliwości finansowania zapewnienia finansowania dla inwestycji.