Korytarz Rail Baltiki w rejonie janowskim na Litwie jest już wyraźnie widoczny. Postępują prace przy budowie obiektów inżynieryjnych i torowiska na długości ok. 30 km.
Prace budowlane są prowadzone na dwóch odcinkach w kierunku łotewskiej granicy: Šveicarija – Žeimiai (Żejmy) o długości 10 km i Žeimiai – Šėta (Szaty) o długości 17,7 km. Na tym pierwszym odcinku powstały dwa ekodukty oraz tunel w okolicach Čiūdai. Na półmetku są prace związane z budową mostu nad rzeką Lankesą i przygotowaniem terenu pod budowę podtorza. Na drugim odcinku wykonano już niemal wszystkie prace przygotowawcze poprzedzające budowę torowiska. Gotowe są konstrukcje niemal wszystkich obiektów inżynieryjnych.
Roboty na tych odcinkach wykonuje konsorcjum firm Fegda i Tilsta, a wartość kontraktu to 165,54 mln euro. Wyzwaniem są wysokie nasypy oraz jednocześnie wysoki poziom wód gruntowych. – Konieczne jest odprowadzenie niezwykle dużej ilości gruntu, dlatego logistyka odbiega od standardu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w typowych projektach. Obecnie w roboty zaangażowanych jest tu 300 pracowników budowlanych, ale z czasem liczba ta wzrośnie do 450 osób – mówi Gediminas Gribulis, szef Grupy Fegda. Według szacunków tylko na odcinku Šveicarija – Žeimiai konieczne będzie odprowadzenie dodatkowych 1,5 mln metrów sześciennych gruntu, a sama budowa obiektów inżynieryjnych wymaga jeszcze 2,5 mln ton zbrojenia i 25 tys. m3 betonu.
Projekt Rail Baltiki na terenach Krajów Bałtyckich obejmuje budowę 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. W Estonii zakontraktowano bądź objęto przetargami odcinki o łącznej długości 70 km. Na Łotwie trwają przygotowania do podpisania kontraktu na 200 km trasy, a niebawem ruszą roboty na południowym 13-kilometrowym odcinku. Prowadzone są również roboty przy przebudowie stacji Ryga Centralna oraz budowie połączenia z lotniskiem. Na Litwie trwają prace budowlane na odcinku blisko 30 km, trwa budowa mostu nad rzeką Wilią (Neris), prowadzone są też przetarg na kolejne 36 km trasy. Jednocześnie trwają przygotowania do przetargu na budowę ok. 168 km nadtorza. Kończą się też prace Według założeń pociągi mają pojechać w 2030 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.