Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej podpisało z LTG Link umowę o przewozach pasażerskich na kolejną dekadę – do 2032 roku. Przewoźnik może liczyć także na stabilne źródło finansowania, co pozwoli mu w przyszłości odnowić tabor.
Umowa LTG Link z Ministerstwem Transportu i Komunikacji wyznacza ambitny cel znacznego zwiększenia liczby pasażerów przewożonych koleją. Do 2025 roku wskaźnik ten ma wzrosnąć do 6 mln, a w 2030 roku do 10 mln pasażerów rocznie. Dla porównania, w 2022 roku, od stycznia do listopada, Koleje Litewskie przewiozły prawie 4,3 miliona pasażerów.
Dokument traktuje również o corocznej kwocie dofinansowania do przewozów pasażerskich. LTG Link ma otrzymywać 40 mln euro, co łącznie przez dziesięć lat da kwotę 400 mln euro. Długoterminowa umowa pozwoli przewoźnikowi starać się o dodatkowe finansowanie w celu zakupu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Podczas gdy ministerstwo określi trasy, wymagania dotyczące jakości usług publicznych i stworzy środki kontroli, LTG Link będzie odpowiedzialny za rozkład jazdy, aby zapewnić lepszą koordynację z usługami autobusowymi. Umowa przewiduje również, że władze lokalne będą pomagać w kształtowaniu usług w celu zaspokojenia poszczególnych potrzeb każdego regionu. Przewidziano koordynowanie różnych środków transportu. Planowane jest również utworzenie parkingów typu „parkuj i jedź” na stacjach oraz stworzenie systemów biletowych ułatwiających korzystanie z komunikacji miejskiej.
– Umowa z LTG Link przez następną dekadę ugruntowała dążenie obu stron do dalszego zachęcania obywateli do wybierania podróży koleją, a także zwiększania atrakcyjności podróży koleją i poprawy jakości świadczonych usług – mówi Marius Skuodis, litewski minister ds. transportu i komunikacji. – Ta umowa zwiększy wymagania jakościowe co do oferty przewoźnika i pomoże wzmocnić kontrolę nad firmą i zapewnić długoterminowe finansowanie. Co niezwykle ważne, dajemy dobre warunki pod odnowę całego taboru, na co kładziemy duży nacisk – podkreśla.
– Umowa stanowi nowy kamień milowy w rozwoju ekologicznego transportu kolejowego – mówi Linas Baužys, dyrektor generalny LTG Link. – Długoterminowe i stabilne dofinansowanie pozwoli nam nie tylko zaplanować i zrealizować to, czego pasażerowie potrzebują dzisiaj, ale także zaplanować odnowienie i rozbudowę taboru – dodaje.
Jak wyjaśnia ministerstwo, zawarcie umowy oraz finansowanie połączeń kolejowych, które są niezbędne do zaspokojenia potrzeb ludności do podróżowania publicznymi środkami transportu międzymiastowego, odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego transportu pasażerskiego usług kolejowych i drogowych. Podkreślono, że takie działania są powszechną praktyką w Unii Europejskiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.