Trwają procedury planistyczne dla węzła Rail Baltiki w Kownie. Rząd ma zatwierdzić plan budowy węzła w III kwartale tego roku.
Koncepcja zakłada budowę linii 1435 mm, a także przełożenie torów `1520 mm na południową stronę stacji. Do tego przewidziano budowę torów na odcinkach Palemonas – Kowno – Jiesia oraz Palemonas – elektrownia wodna Kowno – Rokai – Jiesia. W sumie przewidziano budowę lub przebudowę 120,8 km torów. W ramach kowieńskiego węzła powstanie pięć wiaduktów kolejowych, dwa mosty nad rzeką Jiesia, a także poszerzenie pięciu istniejących mostów. Do tego w rejonie stacji Palemonas powstanie tunel kolejowy. Przewidziano także budowę siedmiu tuneli drogowych, a także przebudowę wiaduktów drogowych i przejść dla pieszych.
– Węzeł kolejowy w Kownie to epicentrum projektu Rail Baltiki – połączy Europę Zachodnią i Środkową z Północną, usprawni też transport towarów do portu w Kłajpedzie – mówi Mindauguas Tarnauskas, wiceminister transportu i komunikacji.
Plan węzła przedstawiono opinii publicznej w marcu. W trakcie konsultacji społecznych wpłynęło 80 uwag. Teraz plan wchodzi w etap koordynacji i uzgodnień pomiędzy instytucjami publicznymi, co powinno zająć cztery miesiące.
Zakłada się, że rada ministrów zatwierdzi plan w III kwartale. W następnym kroku rozpocznie się wykup gruntów. W sumie na potrzeby inwestycji konieczne jest pozyskanie 43,3 hektarów i 325 obiektów, z czego 25 stanowią budynki mieszkalne. Wszystkie procedury mają zostać dopełnione w ciągu trzech lat.
W sumie w krajach bałtyckich, w ramach Rail Baltiki, powstanie 870 km normalnotorowej linii. Połączy ona Tallin, Rygę, Kowno i Wilno z Polską. Zgodnie z aktualnymi informacjami główny odcinek trasy ma być gotowy do 2030 r.