Litewski zarządca infrastruktury kolejowej LTG Infra podpisał umowę na pierwszą część prac przy budowie odcinka Šėta – Ramygala magistrali Rail Baltica. Wykonawcą będzie konsorcjum czeskiej firmy Eurovia i jej litewskiej spółki zależnej. Wartość netto kontraktu wynosi 98 mln euro.
Odcinek Rail Baltica Šėta – Ramygala znajduje się w rejonie janowskim, między Kownem a Poniewieżem (miasta te obecnie nie mają bezpośredniego połączenia koleją szerokotorową). Jego długość to 17,1 km. Zakres kontraktu obejmuje prace ziemne, obiekty inżynieryjne i przebudowę dróg lokalnych (w przeszłości Eurovia wykonywała już prace przy innych odcinkach Rail Baltica, choć głównie w zakresie drogowym). Dofinansowywane przez Unię Europejską prace mają zakończyć się w roku 2027.
Mimo wysypu kontraktów...W toku są obecnie prace na 29,2-kilometrowym odcinku Ramygala – Poniewież. Łącznie na początku przyszłego roku w budowie ma być 65,2 km litewskiego odcinka Rail Baltica. LTG Infra informuje, że przetarg na prace budowlane na fragmencie liczącym 18,9 km długości zbliża się do finału. W planach jest ogłoszenie postępowania na kolejnych 12,1 km.
Ostatni czas przyniósł kilka istotnych wydarzeń, jeśli chodzi o budowę Rail Baltica w państwach bałtyckich. 3 września w Estonii
podpisano umowę na budowę odcinka Alu – Kärpla o długości 17,2 km (to najdłuższy zakontraktowany jak dotąd fragment magistrali na terenie tego kraju). Nieco później zawarto kontrakt na budowę 9,2 km torów
Soodevahe – Kangru oraz blisko 11 km
od miejscowości Saku do granicy estońskich prowincji Harju i Rapla, a także na
węzeł przesiadkowy przy dworcu Ülemiste w stolicy Estonii.
...wciąż duże opóźnienieOgłoszono także przetarg na odcinek
Tallinn Ülemiste – Parnawa – granica estońsko-łotewska. W Polsce PKP PLK zapowiadają, że do końca roku rozpocznie się procedura przetargowa dla modernizacji
odcinka Białystok – Ełk (w podziale na dwie części rozgraniczone stacją Osowiec).
Łączna długość magistrali w państwach bałtyckich ma wynosić 870 km. Budowa linii normalnotorowej o wysokiej przepustowości oraz maksymalnej prędkości 249 km/h ma ściślej związać transportowo i gospodarczo Litwę, Łotwę i Estonię poprzez Polskę z Europą Zachodnią (linia będzie częścią korytarza Bałtyk – Morze Północne w sieci TEN-T). Korzyścią z jej powstania będzie także ułatwienie logistyki wojska na wschodniej flance NATO. – Postępy w budowie Rail Baltica mają dla Litwy i całego regionu strategiczne znaczenie – mówi litewska wiceminister transportu i komunikacji Loreta Maskaliovienė. Tym większą troskę budzą
opóźnienia w realizacji inwestycji, szacowane przez Ośrodek Studiów Wschodnich na co najmniej 5 lat.