6 listopada 2022 roku wejdą w życie zmiany w rocznym rozkładzie jazdy pociągów. Będą one obowiązywać przez nieco ponad miesiąc, do czasu wejścia w życie nowego rozkładu na sezon 2022/23. Dobrych informacji jest mało.
W czasie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2021/2022, który wszedł w życie w grudniu ubiegłego roku, zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Remonty mają na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Ostatnia, piąta z korekt zmieni rozkład niektórych pociągów od niedzieli 6 listopada br. i zapewni pasażerom optymalne możliwości dojazdu. Zmiany będą obowiązywać do soboty 10 grudnia br.
Zmiany w kursowaniu pociągów przez Warszawę
Trwające prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do, z i przez Warszawę. Wprowadzone zostaną zmiany w systemie sterowania ruchem kolejowym. Ze względu na zapewnienie pełnego bezpieczeństwa ruchu pociągów wydłużony zostanie czas jazdy składów jadących z kierunku zachodniego, co tym samym ograniczy przepustowość linii. Od 25 października na stacji Warszawa Zachodnia dla pociągów PKP Intercity dostępny jest tylko jeden peron. W związku z tym od 6 listopada przez stację Warszawa Gdańska kursować będą pociągi:
• IC 6121 Asnyk relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia;
• IC 9121 relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
• IC 1900 Boryna relacji Warszawa Gdańska – Łódź Fabryczna;
• TLK 81171 Uznam relacji Świnoujście – Warszawa Gdańska;
• IC 91133 Korczak relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia;
• IC 17100 Dionizos relacji Warszawa Gdańska – Zielona Góra Główna;
• IC 1526 Moniuszko relacji Warszawa Gdańska – Bydgoszcz Główna;
• IC 6129 Oleńka relacji Warszawa Gdańska – Bydgoszcz Główna;
• TLK 16100 Orzeszkowa relacji Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra;
• IC 1201 Czartoryski relacji Łódź Fabryczna – Lublin Główny;
• IC 41011 Chopin relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia;
• IC 61103 Dąbrowska relacji Wrocław Główny – Białystok;
• IC 4523 Skarbek relacji Koluszki – Olsztyn Główny;
• IC 9111 Tuwim relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia;
• TLK 51119 Brda relacji Bydgoszcz Główna – Warszawa wschodnia;
• IC 1904 Rubinstein relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;
• IC 14006 Silesia relacji Warszawa Wschodnia – Bohumin;
• IC 41007 Silesia relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia;
• IC 17102 Zielonogórzanin relacji Warszawa Gdańska – Zielona Góra Główna;
• IC 1410 Wysocki relacji Warszawa Gdańska – Katowice;
• IC 16104 Nałkowska relacji Białystok – Wrocław Główny
• IC 13110 Marszałek Piłsudski relacji Warszawa Gdańska – Kraków Główny;
• IC 1626 Łużyce relacji Warszawa Wschodnia – Zgorzelec;
• IC 1908 Łodzianin relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;
• TLK 15118 Brda relacji Warszawa wschodnia – Bydgoszcz Główna;
• TLK 61153 Krasiński relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia;
• IC 14010 Chopin relacji Warszawa Wschodnia – Bohumin;
• IC 9108 Łęcka relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia;
• TLK 16152 Krasiński relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny;
• IC 1910 Tuwim relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna.
Od 28 listopada do 10 grudnia przez stację Warszawa Gdańska będą jeździć także pociągi:
• TLK 61171 Karkonosze relacji Jelenia Góra – Warszawa Gdańska;
• TLK 31103 Hańcza relacji Kraków Główny – Suwałki;
• IC 91109 Łodzianin relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
• IC 4111 Wysocki relacji Katowice – Warszawa Gdańska;
• IC 18153 Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg;
• TLK 28100 Staszic relacji Lublin Główny – Szczecin Główny;
• IC 71105 Warta relacji Poznań Główny – Warszawa Gdańska;
• IC 31111 Marszałek Piłsudski relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska;
• IC 61105 Nałkowska relacji Wrocław Główny – Białystok;
• IC 1624 Fredro relacji Warszawa Gdańska – Wrocław Główny;
• IC 82107 Kujawiak relacji Piła Główna – Chełm;
• IC 28104 Zamoyski relacji Lublin Główny – Gorzów Wielkopolski;
• IC 1422 Pilecki relacji Warszawa Gdańska – Racibórz;
• TLK 35105 Lubomirski relacji Kraków Główny – Gdynia Główna;
• TLK 38155 Lubomirski relacji Kraków Główny – Kołobrzeg;
• IC 6125 Fredro relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
• IC 81103 Podlasiak relacji Świnoujście – Suwałki;
• IC 27100 Lubuszanin relacji Lublin Główny – Zielona Góra Główna;
• IC 6521 Słowacki relacji Wrocław Główny – Ełk;
• TLK 35101 Małopolska relacji Zakopane – Gdynia Główna;
• TLK 61101 Orzeszkowa relacji Jelenia Góra – Warszawa Gdańska;
• IC 41003 Polonia relacji Bohumin – Warszawa Gdańska;
• IC 4121 Daszyński relacji Bielsko-Biała Główna – Warszawa Gdańska;
• IC 4161 Beskidy relacji Zwardoń – Warszawa Gdańska;
• IC 6123 Baczyński relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
• IC 61151 Śnieżka relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Gdańska;
• EIC 4551 Klimczok relacji Katowice – Gdynia Główna;
• EIC 71007 Spree relacji Frankfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska;
• EIC 6101 relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
• EIC 5450 Klimczok relacji Gdynia Główna – Katowice;
• EIC 71001 Berolinum relacji Frankfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska;
• EIC 71009 Varsovia relacji Frankfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska (tylko 10 grudnia);
• EIP 6103 relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
• EIP 3105 relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska.
Prowadzenie pociągów przez Warszawę Gdańską jest niepokojące także ze względu na fatalną informację pasażerską na tej stacji,
która wprowadza pasażerów w błąd.Pomiędzy 7 a 10 grudnia trasą alternatywną przez Dęblin, Pilawę i Otwock będą kursować pociągi:
• IC 13104 Witos relacji Warszawa Wschodnia – Przemyśl Główny;
• IC 31104 Witos relacji Przemyśl Główny – Warszawa Wschodnia;
• IC 31106 San relacji Przemyśl Główny – Warszawa Wschodnia;
• IC 13106 San relacji Warszawa Wschodnia – Przemyśl Główny;
• TLK 12110 Nida relacji Warszawa Wschodnia – Kielce;
• TLK 21110 Nida relacji Kielce – Warszawa Wschodnia;
• TLK 38170 Ustronie relacji Kraków Główny – Kołobrzeg (2-10 grudnia);
• TLK 83170 Ustronie relacji Kołobrzeg – Kraków Główny (2-10 grudnia).
Nieco szybciej do Krakowa, dramat do Katowic i Wrocławia
Prowadzone przez zarządcę infrastruktury prace modernizacyjne wymuszają przedłużenie zamknięcia jednego z torów na bardzo obciążonych ruchem odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej (linia nr 4). W okresie 6 listopada – 10 grudnia ruch jednotorowy będzie obowiązywać na odcinku Psary – Góra Włodowska. Prowadzone prace inwestycyjne i ruch jednotorowy na części trasy będą skutkować odcinkowymi ograniczeniami prędkości, co wydłuży czas jazdy pociągów w kierunku Katowic.
Część prac na Centralnej Magistrali Kolejowej została już zakończona, podobnie jak remonty na linii nr 8, dzięki czemu o około pół godziny poprawią się czasy przejazdu pociągów kategorii EIP pomiędzy Warszawą a Krakowem. Najszybszy połączenie na tej trasie zapewni przejazd w ciągu 2 godzin i 33 minut. PKP Intercity informuje ponadto, że "również na trasie Warszawa – Wrocław nastąpi poprawa czasu przejazdu i pociągi będą jeździć kilkanaście minut krócej niż teraz, najszybszy w czasie 3 godziny i 57 minut." Brzmi to jak żart z pasażerów, którzy pociągami Pendolino 5 lat temu kursowali do Wrocławie w czasie o pół godziny krótszym.
Fatalny rozkład jazdy na trasie do Wrocławia jest efektem fatalnego prowadzenia i nadzoru prac torowych przez PKP PLK w Opolu i Wrocławiu.
Wsparcie zastępczej komunikacji autobusowej
Od 6 listopada do 10 grudnia nieczynna będzie linia kolejowa nr 38 na odcinku Ełk – Prostki. Od 27 listopada ruch zostanie wstrzymany także na odcinku Drygały – Ełk (linia kolejowa nr 219). W związku z tym od 6 listopada do 10 grudnia kursować będą autobusy komunikacji zastępczej. Na odcinku Ełk – Grajewo zastąpią one parę pociągów IC Słowacki relacji Wrocław – Ełk – Wrocław.
Na odcinku Grajewo – Olsztyn Główny zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) zastąpi pociągi:
• TLK Biebrza relacji Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia;
• IC Rybak relacji Białystok – Szczecin Główny – Białystok.
Prace remontowe prowadzone na linii kolejowej nr 96 spowodowały wstrzymanie ruchu na jednotorowej linii łączącej Tarnów i Stróże. Pociągi jeżdżące na co dzień w Bieszczady na tym odcinku jeżdżą trasą alternatywną przez Rzeszów i Dębicę. Od 6 do 30 listopada dojazd na trasie Tarnów – Jasło – Tarnów zapewni ZKA, która będzie kursować w zamian za pociągi TLK Wetlina i TLK Bieszczady.
W drugiej połowie listopada okresowo nieczynne będą stacje w Sierakówku i Strzelcach Kujawskich. Ze względu na związana z tym przymusową przerwę w ruchu pomiędzy 18 listopada (od godz. 22:00) a 21 listopada (do godz. 5:00) oraz 25 (od godz. 22:00) a 28 (do godz. 5:00) listopada, ZKA zastąpi pociągi TLK Flisak relacji Katowice – Gdynia – Katowice i TLK Chemik relacji Katowice – Płock – Katowice na odcinku Płock – Kutno.
W związku z budową nowego przystanku Szczebrzeszyn na odcinku Klemensów – Szczebrzeszyn obowiązywać będzie przerwa w ruchu od 28 listopada do 10 grudnia. W tym czasie, w zastępstwie pary pociągów IC Hetman, na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Hrubieszów Miasto do dyspozycji pasażerów będą autobusy komunikacji zastępczej.