Wyprodukowane przez polską Pesę spalinowe, dwuczłonowe zespoły trakcyjne Link, w Czechach znane jako RegioSharki albo seria 844, dostaną pokładowe ETCS.
Česke drahy właśnie rozstrzygnęły przetarg na montaż urządzeń ETCS na pokładzie pojazdów serii 844 - poinformował portal zdopravy.cz. We wszystkich 30 spalinowych pojazdach, które są sprawne (jeden uległ uszkodzeniu) zamontuje je AŽD Praha za kwotę 380 milionów koron, czyli prawie 67,8 mln złotych. Doposażenie jednego RegioSharka o nowoczesne urządzenia zapewniające dużo wyższy poziom bezpieczeństwa kosztować więc będzie, w przeliczeniu na złotówki, 2,2 mln złotych. Szacuje się, że doposażenie Linków w ETCS zwiększy wartość tych 10-letnich pojazdów nawet o połowę.
Warto w tym miejscu przypomnieć o zamówieniu ramowym na
nawet 160 spalinowych pojazdów, które będzie realizowane również w Pesie. W tym wypadku polski producent będzie dostarczać unowocześnione Linki już z ETCS.
Koleje Czeskie podjęły się zadania doposażenia większości swoich zespołów trakcyjnych, które mogą pracować jeszcze przynajmniej przez 15 lat, w urządzenia współpracujące z przytorowym systemem ERTMS. Ogłoszone przetargi dotyczą m.in. składów zespolonych Pendolino, ezt RegioPanter. Dotąd nie udało się znaleźć dostawcy ETCS dla lokomotyw serii 380, produkowanych przez czeską Škodę Transportation. Te mogące kursować z prędkością 200 km/h lokomotywy z tego powodu rozważane są do odsprzedaży przez Česke drahy,
o czym piszemy tutaj.