Jest szansa na wspólne finansowanie kursów ze Skierniewic do Warszawy po linii kolejowej nr 12 przez władze Mazowsza i Łódzkiego. Łódzki samorząd regionany dopuszcza bowiem możliwość udziału we wznowieniu połączeń na tzw. trasie S – Ł.
Jak informowaliśmy na naszych łamach w marcu,
PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się wyremontować infrastrukturę przystankową na mazowieckim odcinku linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków. To odpowiedź na wstępny plan uruchomienia przez mazowiecki urząd marszałkowski połączeń kolejowych ze Skierniewic do Warszawy trasą przez Czachówek. Dotowane z kasy samorządu regionalnego pociągi miałyby pojechać także z Warszawy do Pilawy przez Górę Kalwarię. Urząd nie przewiduje natomiast połączeń Skierniewice – Pilawa.
Łódzkie: Jest możliwość aktualizacji naszego planu transportowego Pociagi nie pojechałyby też do Łukowa, bo przywróceniem ruchu pasażerskiego nie jest zainteresowane województwo lubelskie. Nieco inaczej ma się sytuacja na styku województw mazowieckiego i łódzkiego. Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez Martę Milewską, rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, władze regionu łódzkiego nie wykazały zainteresowania finansowaniem połączeń. Skierniewice są jednak pierwszą stacją za granicą administracyjną, pociągi z Warszawy miałyby więc dojeżdżać do tego miasta.
Być może jednak samorządowi z Mazowsza będzie nieco łatwiej przywrócić ruch kolejowy na remontowanej obecnie „esełce”. Stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego uległo bowiem w tej kwestii pewnej zmianie. – Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Województwa Łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 nie przewiduje uruchomienia pasażerskich przewozów użyteczności publicznej na linii kolejowej nr 12. Plan transportowy będzie podlegał weryfikacji. Jeśli w jej wyniku pojawią się przesłanki do aktualizacji dokumentu w zakresie uruchomienia połączeń na linii nr 12, to przy zapewnieniu ich finansowania Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego rozważy możliwość prowadzenia przewozów pasażerskich pomiędzy Skierniewicami a Łukowem – poinformował nas bowiem Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ.
W Łódzkiem leży ośmiokilometrowy odcinek bez przystankówNależy przy tym zaznaczyć, że –
podobnie jak w przypadku finansowania przewozów po liniach 131 i 146 – aktualne stanowisko samorządu regionalnego z Łodzi jest bardzo ogólnikowe i nie zawiera żadnych konkretnych deklaracji. Samo dopuszczenie możliwości objęcia umową z przewoźnikiem połączeń po linii nr 12 oznacza już jednak istotną zmianę w zakresie optyki władz regionu. Ostateczna decyzja o wznowieniu kursów będzie przy tym zależeć niewątpliwie od regionu mazowieckiego.
W Łódzkiem znajduje się bowiem tylko osiem kilometrów linii, na odcinku których nie ma żadnych pasażerskich przystanków pośrednich. Jedynym punktem handlowym na terenie województwa jest więc stacja Skierniewice. Nie ma też żadnych planów rozbudowy infrastruktury pasażerskiej na tym fragmencie trasy.