Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia „Podłęże-Piekiełko”. Przetarg na pierwszy odcinek nowej trasy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Polskie Linie Kolejowe

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia „Podłęże-Piekiełko”. Przetarg na pierwszy odcinek nowej trasy
fot. Krzysztof Dzidek, PKP PLKOkolice, w ktorej powstanie linia kolejowa Szczyrzyc - Tymbark
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty.

Według zapewnień PKP PLK, ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce gotowa będzie w 2029 roku. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł (netto), który sfinansowany będzie ze środków budżetowych.  Kolejnym elementem starań na rzecz dostępności transportowej jest budowa linii kolejowej „Podłęże – Piekiełko”. Modernizacja i budowa nowych torów skrócą czasy przejazdu pociągami z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.

Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza.

Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże-Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe.

Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.



Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej, czy Gdowa.

Jak informuje PKP PLK, realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia.

Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, turystycznego i transportowego w Małopolsce.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Infrastruktura

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Urząd Transportu Kolejowego 03 września 2024

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

Pasażer

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

inf. pras. PKP PLK 02 września 2024

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Infrastruktura

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Łukasz Malinowski 04 września 2024

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Infrastruktura

Najdłuższy tunel w Polsce na linii Podłęże - Piekiełko. Jest umowa

Infrastruktura

Poznaliśmy plan przetargowy dla budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko

Prawo i polityka

Zobacz również:

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Infrastruktura

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Urząd Transportu Kolejowego 03 września 2024

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

Pasażer

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

inf. pras. PKP PLK 02 września 2024

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Infrastruktura

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Łukasz Malinowski 04 września 2024

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Infrastruktura

Najdłuższy tunel w Polsce na linii Podłęże - Piekiełko. Jest umowa

Infrastruktura

Poznaliśmy plan przetargowy dla budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5