W kontekście przyszłej modernizacji magistrali Kraków – Katowice, modernizacja linii Oświęcim – Trzebinia znacząco wpłynęłaby na skrócenie czasu podróży z Oświęcimia do Krakowa, która obecnie trwa dwie godziny. Gotowe jest studium wykonalności inwestycji. Jest szansa na rozpoczęcie prac?
Linia kolejowa nr 93 łączy Trzebinię z Zebrzydowicami i przebiega przez Oświęcim. Po linii uruchamiane są obecnie jedyne połączenia kolejowe łączące Oświęcim z Krakowem po tym, jak województwo małopolskie wstrzymało uruchamianie pociągów przez Spytkowice. Linia 93 w Trzebini łączy się z magistralą E 30 Kraków – Katowice. Czas podróży 64-kilometrową trasą Oświęcim – Kraków przez Trzebinie wynosi dwie godziny.
Oświęcim widzi potrzebę
Ograniczenie oferty kolejowej przez Spytkowice i fatalny stan infrastruktury kolejowej pomiędzy Krakowem i Trzebinią skutkują niekonkurencyjnością połączeń kolejowych w tej relacji wobec transportu samochodowego czy autobusowego. Dlatego władze miasta Oświęcim zauważają konieczność modernizacji infrastruktury kolejowej w kierunku Krakowa, zwłaszcza w odniesieniu do ruchu turystycznego. Oświęcim zwraca również uwagę na to, że infrastruktura ta mogłaby pomóc w obsłudze potoków podróżnych w trakcie Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku, o organizację których stara się Kraków.
– Z punktu widzenia mieszkańców, którzy dojeżdżają do pracy lub na studia, a także turystów odwiedzających Miejsce Pamięci, konieczna jest modernizacja linii kolejowej 93 na trasie Trzebinia – Oświęcim. Warto wspomnieć tutaj również o połączeniu kolejowym na trasie Tychy-Bieruń-Oświęcim – powiedziała Katarzyna Kwiecień, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Oświęcim.
– Te rozwiązania miałyby konkretny wymiar dla mieszkańców miasta. Zimowe Igrzyska Olimpijskie są dobrym argumentem, aby prace zintensyfikować i pozyskać środki unijne. Każda dodatkowa linia do Krakowa jest dla nas ważna, jednak decyzja np. o przywróceniu ruchu na trasie do Krakowa przez Spytkowice zależy od PKP PLK oraz Zarządu Województwa Małopolskiego – powiedziała Katarzyna Kwiecień.
Komplementarne projekty
Modernizacja linii Oświęcim – Trzebinia pozwoliłaby na skrócenie czasu podróży do Krakowa, jednak efekt prac może być jeszcze wyraźniejszy, jeśli rozpocznie się krytycznie opóźniona modernizacja linii Kraków – Trzebinia – Katowice. PKP Polskie Linie Kolejowej mają w planach modernizację torów z Oświęcimia do Trzebini tym bardziej, że projekt znalazł się w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.
– Realizacja zadania inwestycyjnego, mającego na celu modernizację linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice, na odcinku Trzebinia – Oświęcim będzie możliwa w kolejnej perspektywie, pod warunkiem uzyskania gwarancji finansowych. Linia kolejowa Oświęcim – Trzebinia jest na liście projektów o znaczeniu krajowym w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. – powiedziała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Warto dodać, że pod koniec 2012 roku zostało opracowane studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice, na odcinku Trzebinia – Oświęcim. Było ono finansowane przez trzy Gminy: Chrzanów, Libiąż, Chełmek.