Jest nowy termin planowanego otwarcia linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele. Zarządca infrastruktury planuje zakończyć prace w czerwcu tego roku, a więc kilkanaście miesięcy po dacie wynikającej z pierwotnego harmonogramu.
Modernizacja linii kolejowej nr 35 na jej mazowieckim odcinku Ostrołęka – Chorzele
miała pierwotnie zakończyć się w kwietniu 2022 r. Kolejny termin oddania trasy do użytku wyznaczono na lato 2023 r., ale pod koniec zeszłego roku samorząd województwa mazowieckiego poinformował, że
nie złożył wniosków o przydzielenie tras dla pociągów Kolei Mazowieckich do stacji Chorzele na cały okres do grudnia 2023 r., bo uniemożliwił to zarządca infrastruktury. Ten przyznawał, że roboty realizowane są z poślizgiem, nie podając jednak spodziewanej daty ich finalizacji.
Drugi termin pozostaje obowiązującyDo dalszego wzrostu opóźnienia ma jednak ostatecznie nie dojść. – Planujemy reaktywować tę linię w połowie 2023 r. – mówi bowiem Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, dodając, że pociągi będą mogły pojechać tamtędy po aż 22-letniej przerwie. Trasa ma zostać formalnie otwarta 11 czerwca, a więc w dniu wejścia w życie letniej korekty rozkładu jazdy.
Co było przyczyną powstania czternastomiesięcznego poślizgu? – Dłużej pozyskiwaliśmy decyzje administracyjne – wskazuje nasz rozmówca. Mówi, że proces ten trwał, ponieważ złożone zostały odwołania od decyzji środowiskowej. Teraz stan zaawansowania robót jest już jednak znaczny. Zgodnie z deklaracją PK PLK gotowe jest przede wszystkim samo torowisko na całym blisko 60-kilometrowym przebudowywanym odcinku.
Trwa budowa LCS Ostrołęka Gotowe są już także perony dla podróżnych z Ostrołęki, Chorzeli i kilku miejscowości pośrednich. – W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym – relacjonuje przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Wybudowany jest już natomiast 245-metrowy most nad Narwią. Łącznie projekt obejmuje 6 mostów, kilka przepustów i 35 przejazdów kolejowo-drogowych.
Aktualnie prace koncentrują się na stacji w Ostrołęce, gdzie trwa przebudowa kładki nad torami. W lutym prowadzone mają być natomiast roboty z wykorzystaniem maszyn torowych (podbijarka oraz zgrzewarka) na całej linii. Wiemy już, że po zakończeniu modernizacji trasa będzie wykorzystywana w ruchu regionalnym na terenie Mazowsza. Sąsiednie województwo warmińsko-mazurskie nie planuje bowiem finansować kursów na swoim odcinku Chorzele – Szczytno.
Koleje Mazowieckie nie potwierdzają daty inauguracji przewozów
Pociągi na remontowanym odcinku linii miałyby uruchamiać Koleje Mazowieckie. Na razie nie wiadomo, czy połączenia wystartują wraz z formalnym otwarciem trasy. – Jesteśmy w kontakcie z PKP PLK w sprawie ustalenia terminu uruchomienia przewozów – powiedziała nam Donata Nowakowska, rzecznik prasowy KM.