Jedną z częściej postulowanych tras kolejowych do rewitalizacji jest linia nr 223 Czerwonka – Ełk. Obecnie PKP PLK prowadzi prace przygotowawcze nad projektami do unijnych programów realizowanych w latach 2021-2027. Wśród rozważanych zadań inwestycyjnych są prace na odcinku Czerwonka – Orzysz.
Rewitalizacja odcinka do końca przyszłego roku
Stan linii nr 223
Linia nr 223 o długości ok. 120 km klasyfikowana jest jako drugorzędna, jednotorowa, niezelektryfikowana, jedynie na wschodnim fragmencie (Orzysz – Ełk) ma status linii o znaczeniu państwowym. Prędkość konstrukcyjną określono na 100 km/h. Wspomniana rewitalizacja pozwoli na przywrócenie ruchu kolejowego na jej krótkim, zachodnim fragmencie linii kolejowej nr 223. Obecnie jedna z bardziej malowniczych linii w kraju na przeważającym odcinku między Czerwonką a Mikołajkami (85 km) jest wyłączona z eksploatacji (prędkość dopuszczalna – 0 km/h). Decyzja ta była spowodowana pogarszającym się stanem technicznym infrastruktury – niskie prędkości dopuszczalne były powodem wstrzymania obsługi całej linii w ruchu pasażerskim w 2009 r. Na pozostałym, liczącym niespełna 40 km fragmencie z Orzysza do Ełku pociągi towarowe mogą kursować z prędkościami maksymalnymi do 50 lub 60 km/h.
Trasa dla sezonowych połączeń dalekobieżnych
Linia nr 223 nie figuruje w wielu podstawowych dokumentach planistycznych i programowych dotyczących transportu kolejowego. "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego" nie włączył jej do sieci połączeń o charakterze użyteczności publicznej. Natomiast „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym” w scenariuszu pożądanym umieszcza przewozy po linii nr 223 w sieci połączeń sezonowych w latach 2020–2025.
Natomiast trasa nie została uwzględniona w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2023 – dokument zakłada wykonanie inwestycji na liniach przebiegających przez stacje Czerwonka i Ełk. W programie „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku” większa część linii została zakwalifikowana do najniższej kategorii, która obliguje zarządcę do utrzymywania jej w stanie niepogorszonym. Fundacja Pro Kolej w ramach konsultacji społecznych wniosła o podniesienie jej kategorii utrzymaniowej do C na odcinku Orzysz – Czerwonka. Uwaga ta jednak nie została uwzględniona.
Szansa na modernizację po 2020 r.?
Obecnie w PKP PLK prowadzone są prace planistyczne dotyczące perspektywy finansowej UE na lata 2021–2027. Docelowo opracowana zostanie lista projektów inwestycyjnych.
– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe, m.in. w oparciu o informacje zebrane od samorządów i zainteresowanych podmiotów, przygotowują projekty, które mogłyby być realizowane w następnej perspektywie finansowej. Będą one szczegółowo analizowane. Wśród zgłoszonych propozycji, które mogłyby być realizowane w nowej perspektywie, są także prace na linii 223 na odcinku od Czerwonki do Orzysza – informuje „Rynek Kolejowy” Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.