Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Piękna mazurska linia kolejowa 223 proponowana do rewitalizacji po 2020 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Piękna mazurska linia kolejowa 223 proponowana do rewitalizacji po 2020 r.
fot. jarStacja Mikołajki w 2015 r.
Jedną z częściej postulowanych tras kolejowych do rewitalizacji jest linia nr 223 Czerwonka – Ełk. Obecnie PKP PLK prowadzi prace przygotowawcze nad projektami do unijnych programów realizowanych w latach 2021-2027. Wśród rozważanych zadań inwestycyjnych są prace na odcinku Czerwonka – Orzysz. 

Rewitalizacja odcinka do końca przyszłego roku

Przed kilkoma tygodniami poinformowaliśmy o porozumieniu PKP Polskich Linii Kolejowych z firmą Egger Spółka z o.o., na podstawie którego Narodowy Zarządca Linii Kolejowych przywróci do eksploatacji odcinek Czerwonka – Biskupiec Reszelski. Prace o wartości ok. 18,6 mln zł pozwolą na rewitalizację infrastruktury na długości 8 km. Po zakończeniu robót torowych pociągi towarowe będą mogły tam pojechać z prędkością 80 km/h. W ramach porozumienia firma Egger ma wybudować bocznicę kolejową od linii nr 223 do budowanej fabryki płyt wiórowych w Biskupcu.

Stan linii nr 223

Linia nr 223 o długości ok. 120 km klasyfikowana jest jako drugorzędna, jednotorowa, niezelektryfikowana, jedynie na wschodnim fragmencie (Orzysz – Ełk) ma status linii o znaczeniu państwowym. Prędkość konstrukcyjną określono na 100 km/h. Wspomniana rewitalizacja pozwoli na przywrócenie ruchu kolejowego na jej krótkim, zachodnim fragmencie linii kolejowej nr 223. Obecnie jedna z bardziej malowniczych linii w kraju na przeważającym odcinku między Czerwonką a Mikołajkami (85 km) jest wyłączona z eksploatacji (prędkość dopuszczalna – 0 km/h). Decyzja ta była spowodowana pogarszającym się stanem technicznym infrastruktury – niskie prędkości dopuszczalne były powodem wstrzymania obsługi całej linii w ruchu pasażerskim w 2009 r. Na pozostałym, liczącym niespełna 40 km fragmencie z Orzysza do Ełku pociągi towarowe mogą kursować z prędkościami maksymalnymi do 50 lub 60 km/h.

Trasa dla sezonowych połączeń dalekobieżnych

Linia nr 223 nie figuruje w wielu podstawowych dokumentach planistycznych i programowych dotyczących transportu kolejowego. "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego" nie włączył jej do sieci połączeń o charakterze użyteczności publicznej. Natomiast „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym” w scenariuszu pożądanym umieszcza przewozy po linii nr 223 w sieci połączeń sezonowych w latach 2020–2025.

Natomiast trasa nie została uwzględniona w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2023 – dokument zakłada wykonanie inwestycji na liniach przebiegających przez stacje Czerwonka i Ełk. W programie „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku” większa część linii została zakwalifikowana do najniższej kategorii, która obliguje zarządcę do utrzymywania jej w stanie niepogorszonym. Fundacja Pro Kolej w ramach konsultacji społecznych wniosła o podniesienie jej kategorii utrzymaniowej do C na odcinku Orzysz – Czerwonka. Uwaga ta jednak nie została uwzględniona.

Szansa na modernizację po 2020 r.?

Obecnie w PKP PLK prowadzone są prace planistyczne dotyczące perspektywy finansowej UE na lata 2021–2027. Docelowo opracowana zostanie lista projektów inwestycyjnych. 

– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe, m.in. w oparciu o informacje zebrane od samorządów i zainteresowanych podmiotów, przygotowują projekty, które mogłyby być realizowane w następnej perspektywie finansowej. Będą one szczegółowo analizowane. Wśród zgłoszonych propozycji, które mogłyby być realizowane w nowej perspektywie, są także prace na linii 223 na odcinku od Czerwonki do Orzysza – informuje „Rynek Kolejowy” Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5