PKP PLK wykonają niezbędne prace remontowe na linii nr 104 Nowy Sącz – Chabówka. Na tym szlaku już w tym roku mają ponownie jeździć pociągi turystyczne retro.
Linia kolejowa nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza prowadzi przez malownicze obszary Beskidu Wyspowego. Niestety z powodu fatalnego stanu technicznego linii PLK zmuszone zostały w zeszłym roku zawiesić ruch pociągów turystycznych na odcinku między Kasiną Wielką a Marcinkowicami, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.
– W budżecie PLK S.A. zabezpieczone zostało ponad 1 mln zł na remont tej linii – mówi w lokalnym portalu Limanowa.in senator PiS Stanisław Kogut. Dzięki remontowi pociągi retro będą mogły jego zdaniem jeździć z prędkością 50-60 km/h. Zapowiedzi PLK dla PAP mówią o kosztach rzędu 1,2 mln zł i prędkości maksymalnej 40 km/h.
– Bardzo się cieszę z tej decyzji. Na ten rok mamy sprecyzowane plany. Chcemy kontynuować wakacyjne przewozy retro z Chabówki do Kasiny Wielkiej, a także przygotować specjalną ofertę dla młodzieży która przyjedzie do Małopolski na Światowe Dni Młodzieży. Oprócz tego przygotowujemy się do projektu przejazdów retro na który konkurs będzie ogłaszać Województwo Małopolskie – mówi portalowi Limanowa.in Maciej Panasiewicz, dyrektor skansenu w Chabówce. Deklaruje jednocześnie, że linia po remoncie zostanie dobrze wykorzystana.
Władze Skansenu wystosowały następujące oświadczenie w sprawie remontu: „Bardzo nas cieszy, że nasze apele do PKP PLK, które wspólnie kierowaliśmy z Nowosądeckim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei, wspaniałymi, lokalnymi działaczami, prowadzone równolegle z inicjatywami innych organizacji społecznych, bardzo zaangażowanych w tę sprawę mediów lokalnych, samorządowców i mieszkańców doprowadziły do uwzględnienia naszych postulatów przy podejmowaniu decyzji co do dalszego losu tej trasy. Bardzo dziękujemy Wszystkim, również parlamentarzystom, radnym Sejmiku Województwa Małopolskiego, którzy podjęli działania i lobbowali za uratowaniem tej unikalnej trasy. Bardzo nas cieszy zrozumienie, z jakim w PKP PLK spotkały się wszystkie wspomniane wcześniej apele. Tę wiadomość traktujemy jako zwycięstwo troski o dziedzictwo kolejowe w Polsce, które z roku na rok cieszy się coraz większym uznaniem i zainteresowaniem. Dla nas to sukces nas wszystkich, także PKP PLK – piszą władze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Regularne połączenia pasażerskie na tej linii zlikwidowano w 2004 r. a w 2000 zrezygnowali z niej przewoźnicy towarowi. Szansą na rewitalizację linii 104 byłaby budowa nowej linii kolejowej Kraków – Tarnów proponowanym szlakiem Podłęże – Piekiełko, która następnie łączyłaby się z linią 104. Nie wiadomo jednak, czy nowa linia powstanie.