Zgodnie z najnowszymi informacjami przekazanymi przez PKP PLK, modernizacja linii Reda – Hel ma się zakończyć w drugiej połowie kwietnia. Nie oznacza to jednak końca utrudnień: linia będzie zamykana jeszcze także w pierwszej połowie przyszłego roku. Prawdopodobnie jednak na krótko.
Pod koniec ubiegłego roku okazało się, że choć zgodnie z kontraktem, modernizacja linii 213 Reda-Hel miała się zakończyć 5 stycznia 2014 r., termin ten nie zostanie jednak dotrzymany. Włoska firma Salcef, wykonawca inwestycji, przekazała PKP PLK informację, iż roboty zakończą się do czerwca 2014 r. Obecnie, zgodnie z informacjami przekazanymi przez rzecznika PKP PLK Mirosława Siemieńca, plan zakłada skończenie robót w kwietniu.
Zaawansowanie prac na poziomie 75%
– Podpisaliśmy z firmą Salcef aneks do umowy, przedłużający prace o 106 dni, czyli do 21 kwietnia, a zatem do Świąt Wielkanocnych. Zaawansowanie finansowe kontraktu jest obecnie na poziomie 67%, a rzeczowe na poziomie około 75%. Firma ma zapewniony cały materiał do zakończenia kontraktu. Na wszystkich szlakach roboty torowe zostały zakończone, obecnie trwają prace tylko na stacjach Puck, Władysławowo, Kuźnica i Jastarnia. Z trzynastu peronów, siedem jest już ukończonych, pozostało tylko zamontować na nich małą architekturę. Z pięciu obiektów inżynieryjnych, czyli dwóch wiaduktów i trzech mostów, jeden jest całkowicie ukończony, a na pozostałych trwają prace. Stan ich zaawansowania wynosi 80%. Zaawansowanie robót związanych z montażem nowych urządzeń sterowania ruchem i energetyki wynosi około 70%, a infrastruktury telekomunikacyjnej około 50% – wylicza Mirosław Siemieniec.
Jednocześnie warto jednak zauważyć, że w Regulaminie przydzielania tras kolejowych na rozkład 2014/15, zatwierdzonym przed kilkoma dniami przez zarząd PKP PLK, widnieje informacja, że na linii 213 w okresie od stycznia do czerwca 2015 r. ponownie będą prowadzone prace inwestycyjne, a trasa znów będzie w tym okresie zamknięta.
Utrudnienia także w przyszłym roku
Ewa Symonowicz-Ginter z pomorskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK zauważa jednak w rozmowie z „RK”, że na aż tak długie zamknięcia podróżni nie muszą się przygotowywać, choć pewnych utrudnień także w przyszłym roku nie da się uniknąć.
– Zamknięcia będą dotyczyły rozszerzonego zakresu zadania, na które zostanie wyłoniony nowy wykonawca prac. Obecnie trwa procedura przetargowa. W I półroczu 2015 r. przewidywane są zamknięcia tylko poszczególnych stacji, na których wymagana jest kompleksowa wymiana nawierzchni torowej. Jedynie przy wymianie rozjazdów może wyniknąć konieczność zamknięcia poszczególnych szlaków, ale również nie całej linii. Zamawiający, z uwagi na procedury, z rocznym wyprzedzeniem musiał zaplanować bezpieczne terminy, aby nowy wykonawca mógł się wpisać w ofertę przetargową i wykonać w terminie umownym prace inwestycyjne – mówi Ewa Symonowicz-Ginter.