Tuż przed wyborami samorządowymi marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski ogłosił fakt przekazania przez PKP SA i PKP PLK linii Jelenia Góra – Lwówek Śląski w ręce samorządu i wskazał termin, kiedy możliwe będzie otwarcie jej dla ruchu pociągów pasażerskich.
– Starania (o zrewitalizowanie linii 283 na odcinku od Jeleniej Góry do Lwówka – dop. red.) trwały wiele, wiele lat. Dzisiaj te marzenia się spełniają. (…) Niestety sprawy własnościowe pomiędzy PKP PLK a PKP SA utrudniały te działania. Ale udało nam się wydzierżawić tę linię na 30 lat i możemy przystąpić do rewitalizacji tej linii kolejowej –
powiedział Cezary Przybylski.
Przybylski powiedział, zgodnie z prawdą, że Kolei Doliny Bobru należy do najbardziej malowniczych tras w Polsce i że może stać się nie tylko narzędziem do codziennych dojazdów mieszkańców Wlenia i Lwówka do Jeleniej Góry, ale też atrakcją turystyczną samą w sobie.
– Planujemy, że w 2026 roku (…) kolej już będzie mogła przewozić pasażerów. W tej chwili kiedy otrzymaliśmy już prawo do dzierżawy linii na 30 lat – dodał Przybylski.
Rewitalizacja zacznie się podobnie jak naprawa innych linii – np. do Świeradowa czy Karpacza – od zlecenia przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei prac porządkowych i oczyszczenia torowiska. Te prace zostaną wykonane w ramach osobnego, wyprzedzającego działania i pozwolą lepiej poznać stopień degradacji linii.
- Pierwszym krokiem będzie inwentaryzacja tej linii oraz wykonanie projektu jej rewitalizacji. Na tym będziemy chcieli się skupić w tym roku. Inwentaryzacja jest potrzebna, bowiem muszę przypomnieć, że na tej trasie mamy zabytek techniki jakim jest most w Pilchowicach, który miał zostać wysadzony na potrzeby słynnego filmu – powiedział Tymoteusz Myrda, wicemarszałek Dolnośląskiego, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”.
Więcej na temat linii lwóweckiej
pisaliśmy tutaj.