Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia kolejowa z rafinerii w Możejkach do Renge odbudowana. PKN Orlen zadowolony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
31-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Zakończyła się naprawa 19 kilometrów linii kolejowej z litewskich Możejek do Renge. O odbudowę zdemontowanych 11 lat wcześniej torów starała się polska dyplomacja i PKN Orlen, który jest właścicielem rafinerii w Możejkach.

Jak poinformowały Koleje Litewskie, po linii przejechał już pierwszy pociąg testowy, a przewozy rozkładowe będą mogły wystartować na początku 2020 roku. Lietuvos Geleżinkeliai zapłaciły za odbudowę prawie 10 mln. euro. Oprócz ułożenia 19 kilometrów toru naprawiono 5 mostów, 3 przepusty i 5 przejazdów kolejowych, zabudowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. 

W 2017 roku Komisja Europejska po dziewięciu latach od skargi Orlenu nałożyła na litewskie koleje grzywnę w wysokości 27 873 000 euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji. Przyczyną była właśnie rozbiórka linii kolejowej do Możejek.

Kluczowe 19 km

– Cieszę się, że błąd popełniony w przeszłości został naprawiony, a tory kolejowe połączyły Możejki i Renge. Te 19 km jest dla nas ważniejsze niż jakiekolwiek inne 19 km torów. To fundament trwałości naszych relacji i rozwoju biznesu z PKN Orlen i z Polską – powiedział Mantas Bartuszka, prezes Kolei Litewskich

Prace rozpoczęły się na początku czerwca i były prowadzone w szybkim tempie przez spółkę Vitras-S, z estońskiej grupy Skinest Rail, która wygrała przetarg na odbudowę torów. Modernizacja została wykonana zgodnie z założonym budżetem i dokładnie w założonym czasie.

– PKN Orlen kończy ten ciemny czas, który blokował nas w robieniu dobrego biznesu na Litwie. Ten biznes będzie teraz coraz bardziej opłacalny. Przez to będziemy zabezpieczeni my, jako PKN Orlen i strona litewska – dodał Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

PKN Orlen: Kolej zyskuje na znaczeniu

PKN Orlen podkreśla rosnącą rolę kolei w swojej działalności. – Inwestycje kolejowe są bardzo ważne dla nas, ale i dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Rząd dosyć skutecznie zlikwidował szarą strefę. To spowodowało, że potrzebujemy więcej oleju napędowego w Polsce, tylko w PKN Orlen sprzedaż wzrosła o 45%. Wcześniej olej napędowy trafiał do Polski drogą morską, a w ostatnim czasie bardzo mocno zmieniliśmy kierunek działań na rzecz kolei – mówił podczas ostatniego Kongresu Kolejowego Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. rozwoju.

Aby sprostać zapotrzebowaniu Orlen korzysta z możliwości, jakie daje rafineria w Możejkach. – Jesteśmy zmuszeni i chcemy importować olej napędowy także z rafinerii w Możejkach. To największa firma na Litwie, największy płatnik podatków w tym kraju. Spółka osiąga bardzo dobre wyniki finansowe. To także jedyna rafineria w krajach bałtyckich, która przerabia ropę naftową i dostarcza paliwo do sąsiednich krajów – mówi Leszczyński. Orlen prowadzi kolejne inwestycje związane z rozwojem litewskiej rafinerii. – Dzięki nowym instalacjom do produkcji polipropylenu rafineria Możejki przestała być zakładem, które produkuje tylko paliwa, ale też wytwarza produkty petrochemiczne. To trampolina do dalszego rozwoju – wskazuje Zbigniew Leszczyński.

Nie tylko Możejki

Budowa Rail Baltiki, czyli normalnotorowej linii kolejowej, która ma połączyć Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę to kolejny projekt mający ogromne znaczenie dla relacji polsko-litewskich. – Prowadzimy ciągłą współpracę w kwestii Rail Baltica. Dalej jesteśmy zdeterminowany realizować ten projekt. Cieszymy się, że współpraca polskimi partnerami odbywa się bez zakłóceń, na bardzo wysokim poziomie. Rozmawiamy o wdrożeniu nowoczesnego korytarza kolejowego północ-południe albo – patrząc inaczej – z Polski do Skandynawii – mówił kilka tygodni temu Jarosław Narkiewicz, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej.

Z nadzieję na kierunek litewski patrzą także przedstawiciele PKP Intercity. – Działania PKP IC są skierowane na zarządy krajów ościennych. Prowadzimy spotkania z Kolejami Litewskimi, jak przybliżyć Wilno i Kowno do Polski. Na razie jest połączenie Przewozów Regionalnych do Białegostoku, w którym można przesiąść się do pociągów PKP IC – mówił w trakcie Kongres Kolejowego Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKN Orlen liczy na kolej w związku z rozwojem Możejek na Litwie

Biznes

Orlen chce wynająć setkę cystern

Tabor i technika

Orlen chce wynająć setkę cystern

Jakub Madrjas 16 czerwca 2017

Bliżej przejęcia spółek Orlenu przez PKP Cargo

Biznes

Bliżej przejęcia spółek Orlenu przez PKP Cargo

lk, Rynek Kolejowy 22 marca 2016

Zobacz również:

PKN Orlen liczy na kolej w związku z rozwojem Możejek na Litwie

Biznes

Orlen chce wynająć setkę cystern

Tabor i technika

Orlen chce wynająć setkę cystern

Jakub Madrjas 16 czerwca 2017

Bliżej przejęcia spółek Orlenu przez PKP Cargo

Biznes

Bliżej przejęcia spółek Orlenu przez PKP Cargo

lk, Rynek Kolejowy 22 marca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5