Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
09-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-01-2025
INFRASTRUKTURA
Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?
wiz. Sudop Brno, mat. pras.
Správa železnic, czyli czeski państwowy zarządca infrastruktury kolejowej, przymierza się do kontynuacji elektryfikacji trasy łączącej Brno z Igławą. Niedawno zakończono prace na odcinku łączącym największe miasto Moraw z miejscowością Zastávka, obejmujące m.in. budowę drugiego toru i elektryfikację. Analizowana jest także elektryfikacja linii kolejowej Okříšky – Znojmo.

Czeską sieć kolejową charakteryzuje – oprócz wysokiej gęstości – relatywnie niski odsetek tras zelektryfikowanych. O ile w przypadku Polski wskaźnik ten w 2023 roku wyniósł 62,5%, tak w Czechach w roku 2021 zaledwie 34,3%. Wprawdzie dużą część niezelektryfikowanych linii kolejowych w Czechach stanowią lokalne trasy, jednak wśród nich znajduje się również nadal wiele odcinków istotnych w ruchu aglomeracyjnym bądź dalekobieżnym. Przykładowo pomiędzy Czeskimi Budziejowicami a Brnem konieczna jest zmiana trakcji w Igławie.

Wprawdzie niedawno zakończono modernizację wraz elektryfikacją fragmentu rzeczonej trasy pod Brnem, łączącym największe miasto Moraw z miejscowością Zastávka (inwestycja objęła również budowę drugiego toru i nowych przystanków osobowych), co umożliwiło przejęcie obsługi połączeń regionalnych przez elektryczne zespoły trakcyjne. Nie rozwiązuje to jednak problemu polegającego na konieczności zmiany trakcji w pociągach dalekobieżnych linii R11, łączącej Pilzno z Brnem przez Czeskie Budziejowice i Igławę.

Decyzja inwestycyjna w marcu?

Zmiana trakcji z elektrycznej na spalinową w przypadku Czech jest znacznie mniej czasochłonną operacją niż w Polsce – zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy, planowy postój w Igławie jest w związku z powyższym wydłużony do “aż” 7 minut. Wpływ na czas przejazdu w skali całej relacji wydaje się zatem raczej pomijalny. Coraz bardziej restrykcyjna staje się jednak unijna polityka klimatyczna, a system ETS jeszcze w tej dekadzie obejmie zasięgiem również sektor transportowy. Dlatego elektryfikacja linii kolejowych wydaje się najbardziej racjonalnym rozwiązaniem, umożliwiającym utrzymanie konkurencyjności międzygałęziowej transportu kolejowego, zwłaszcza mając na względzie dostępne alternatywy, takie jak rozwiązania bateryjne i wodorowe.

Dlatego SŽ planuje kontynuację modernizacji linii kolejowej nr 240, łączącej Brno z Igławą, wraz z elektryfikacją. Jak informuje portal zdopravy.cz, przygotowane zostało już studium wykonalności inwestycji, które zostało przedłożone do specjalnej komisji w Ministerstwie Transportu, odpowiedzialnej za podejmowanie decyzji dotyczących największych inwestycji w infrastrukturę transportową kraju. Zastępca szefa SŽ Mojmír Nejezchleb w wypowiedzi dla zdopravy.cz przekazał, że wydanie decyzji w tej sprawie spodziewane jest już w marcu bieżącego roku.

Kolejna elektryfikacja na horyzoncie

W ramach inwestycji oprócz elektryfikacji zaplanowano ponadto budowę drugiego toru na wybranych odcinkach. Zakres prac będzie zatem nieco skromniejszy niż w przypadku odcinka Brno – Zastávka u Brna, na którym obecnie trwa zabudowa elementów systemu ETCS. Realizacja przedsięwzięcia według deklaracji SŽ mogłaby rozpocząć się na początku kolejnej dekady. Warto dodać, że wspomniane studium wykonalności obejmuje również elektryfikację linii kolejowej nr 241, która łączy Znojmo z linią kolejową nr 240 w miejscowości Okříšky. Priorytet nadano jednak dokończeniu modernizacji trasy z Brna do Igławy.

Dodajmy, że na zmodernizowanym odcinku Brno – Zastávka u Brna po zakończeniu prac związanych z systemem ETCS prędkość szlakowa ma wzrosnąć do 120 km/h. Ów parametr nie wydaje się szczególnie wygórowany, należy jednak mieć na uwadze, że dostosowanie odcinka do ruchu z wyższą prędkością wymagałyby korekty geometrii trasy, która jest dość kręta. Nie należy się zatem spodziewać skokowego skrócenia czasu przejazdu po modernizacji pozostałych odcinków linii kolejowej nr 240. Dziś na większości przebiegu prędkości szlakowe oscylują w przedziale 80-100 km/h, nie licząc fragmentu Třebíč – Okříšky, gdzie dopuszczalna prędkość ograniczona jest do 60 km/h.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Tabor kolejowy coraz bardziej ekologiczny, a co z ekonomią?

Tabor i technika

Ukraina uruchamia pierwsze pociągi elektryczne z Kijowa do Czerkas

Pasażer

Zobacz również:

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Tabor kolejowy coraz bardziej ekologiczny, a co z ekonomią?

Tabor i technika

Ukraina uruchamia pierwsze pociągi elektryczne z Kijowa do Czerkas

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5