PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej na elektryfikację linii kolejowej Łuków – Lublin (lk30). Szacowana całkowita wartość projektu z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. to ok. 378 mln zł.
Przetarg ogłoszony przez PLK dotyczy wykonania dokumentacji projektowej oraz pełnienia nadzoru autorskiego dla elektryfikacji linii Łuków – Lublin Północny. Podstawowe zadanie elektryfikacji to eliminacja konieczności wymiany lokomotyw na spalinowe przy korzystania z tego odcinka linii.
Obecnie tylko w wypadku dwóch par pociągów PKP Intercity zachodzi taka konieczność (pozostałe pociągi dalekobieżne korzystają z magistralnej linii 7), brak trakcji przeszkadza też nieco przewoźnikom towarowym na tej linii. Relacja pociągów Polregio obecnie ogranicza się natomiast do niezelektryfikowanego odcinka niewielkiego fragmentu linii i pojawienie się trakcji raczej nie wpłynie na jakość oferty (kursują tu z resztą bardzo małe autobusy szynowe, które nie mają elektrycznego odpowiednika) Elektryfikacja przy zachowaniu obecnego statusu ruchu będzie miała więc znikomy wpływ na ruch pociągów pasażerskich. Mimo to ministerstwo infrastruktury uważa, że elektryfikacja to "bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców Lubartowa, którzy zyskają dzięki temu więcej połączeń do stolicy województwa", chociaż zmiana trakcji ze spalinowej na elektryczną wprost takie zmiany wcale nie zapowiada.
– Skróci się również czas przejazdu do Warszawy ze względu na brak konieczności wymiany lokomotyw w Łukowie ze spalinowych na elektryczne. Konsekwentnie modernizujemy polską kolej, czyniąc ją bardziej przystępną i atrakcyjną dla wszystkich pasażerów – powiedział doradca wiceministra infrastruktury, Piotr Kaliszewski.
To drugie postępowanie przetargowe w woj. lubelskim z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. W marcu br. ogłoszone zostało postępowanie na budowę nowej linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w Kraśniku.
PKP PLK przypomina, że województwo Lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej Plus – ok. 3,5 mld zł. Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie lubelskim zakwalifikowano 5 projektów. W ramach inwestycji, oprócz elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin i budowy linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski – Biłgoraj, zaplanowano utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizację połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa, elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.