Jak co roku, na linię z Krakowa do Zakopanego na okres letni wracają pociągi. Trasa wciąż jest modernizowana, do eksploatacji oddano kolejne nowe odcinki torów, przejazdy kolejowego oraz przystanki i stacje. Sprawdzamy, czy czas przejazdu pociągów uległ poprawie.
Od 26 czerwca na trasie Kraków – Zakopane ponownie pojawią się bezpośrednie wakacyjne połączenia dalekobieżne m.in. z Gdyni, Gdańska i z Warszawy oraz kursy regionalne. Prace na jednotorowej linii Chabówka – Zakopane oraz między Skawiną a Suchą Beskidzką zaplanowano tak, by podróże pociągiem były możliwe latem i zimą, gdy turystyka na Podhalu kwitnie.
Nowymi torami będziemy podróżować ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej oraz między Sieniawą a Nowym Targiem i Szaflarami. Podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z nowych peronów w Lasku i w Nowym Targu. Letnie podróże kolejową zakopianką ułatwi również dodatkowy przystanek Radziszów Centrum, który od grudnia zwiększył mieszkańcom dostęp do kolei. Podróżni skorzystają też z wcześniej oddanych stacji i przystanków w lokalizacjach: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie i Stryszów. Między Skawiną i Suchą Beskidzką zmodernizowano także aż 60 przejazdów kolejowo-drogowych.
EIC Tatry z Krakowa do Zakopanego w 3 godziny i 2 minuty
Choć toczące się od kilku lat prace mają na celu obniżenie czasu przejazdu między Zakopanem i stolicą Małopolski, ten wciąż pozostaje długi. Najszybszy pociąg między Krakowem a Warszawą – EIC Tatry, przejedzie odcinek w 3 godziny i 2 minuty, niewiele dłużej – w 3 godziny i 8 minut – TLK Małopolska. Najwolniejszy pociąg osobowy – w 4 godziny i 3 minuty. Łącznie par pociągów na całej trasie z Krakowa do Zakopanego w dzień powszedni będzie 7, a w weekendy – 8.
Zaletą połączenia kolejowego jest jednak uniezależnienie od częstych na drogowej zakopiance korków oraz, na przykład, możliwość przewiezienia roweru. Dla porównania: czas przejazdu autobusów między Krakowem a Zakopanem waha się od 2 godzin do 2 godzin i 20 minut. Oczywiście: w sprzyjających warunkach drogowych.
Niestety tylko w wypadku EIC Tatry podróż pociągiem w dłuższych relacjach, np. z Warszawy, będzie konkurencyjna czasowo (5 godzin i 59 minut). Inne pociągi w tym sezonie letnim mają ze stolicy długi czas przejazdu, a na dodatek pociągi nocne nie prowadzą wagonów-kuszetek i sypialnych z uwagi na obostrzenia pandemiczne, co sprawia, że podróż będzie nie tylko długa, ale i niewygodna.
Co dalej z kolejową zakopianką?
Roboty budowlane pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką już się zakończyły. Po wakacjach prace będą kontynuowane na linii Chabówka – Zakopane. Rozpocznie się także realizacja trzeciego odcinka między Suchą Beskidzką a Chabówką. Umowę na jego naprawę PLK podpisały w grudniu 2019. PKP PLK w komunikacie zapowiada zakończenie wszystkich prac w 2023 r.
Na modernizację kolejowej zakopianki, w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka –- Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.