Projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała będzie realizowany. Dotąd znajdował się na liście rezerwowej Programu Kolej Plus.
Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka poinformował dziś (11 kwietnia) na swojej stronie, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wybrały do dofinansowania w ramach Programu Kolej+ projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice - Kraków)”, który
do tej pory znajdował się na liście rezerwowej Programu.
Będzie rewitalizacja linii 190 i podniesienie prędkościOznacza, że nieczynny odcinek linii kolejowej pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem zostanie w ciągu najbliższych kilku lat gruntownie zmodernizowany zgodnie z założeniami Studium Planistyczno-Prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka.
W ramach studium zaplanowano nie tylko wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych, ale także utworzenie nowych przystanków kolejowych, takich jak Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Listopadowa. Konkurencyjność linii w transporcie przynieść ma korekta krzywych i łuków, dzięki której podniesiona zostanie prędkość do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach.
Dzięki inwestycji nie tylko przywrócona zostanie możliwość podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale powstanie pełny kręgosłup infrastrukturalny umożliwiający utworzenie kolei aglomeracyjnej.
Współpraca samorządów przynosi efektyW działania zmierzające do przywrócenia połączeń pomiędzy Skoczowem i Bielskiem-Białą pod koordynacją Aglomeracji Beskidzkiej zaangażowały się, na podstawie zawartego porozumienia, Miasto Bielsko-Biała, Gminy: Cieszyn, Skoczów, Jasienica, Ustroń, Wisła, Goleszów oraz Powiaty: bielski i cieszyński. Wynegocjowano korzystne deklaracje Marszałka Województwa o partycypacji w kosztach inwestycji (50% samorządowego wkładu własnego) oraz o uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę).
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po
przejechaniu ostatniego pociągu jest nieprzejezdna.
Fotorelację z linii można znaleźć tutaj.