Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zaawansowaniu procesu przekazywania samorządowi województwa dolnośląskiego nieczynnych obecnie linii kolejowych. Na liście znajduje m.in. jedna z piękniejszych linii w Polsce – z Jeleniej góry do Lwówka Śląskiego.
Wygląda na to, że rok 2020 będzie dla województwa dolnośląskiego rokiem przejęć linii kolejowych. I to linii kolejowych, gdzie reaktywacja połączeń jest wskazana, gdzie znacząco wpłynie na zwalczanie wykluczenia transportowego lub korzystnie wpłynie na ruch turystyczny.
Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że PKP SA prowadzi działania, które w konsekwencji doprowadzą do przekazania infrastruktury kolejowej na ciągu komunikacyjnym Jelenia Góra – Karpacz na rzecz dolnośląskiego samorządu. Chodzi o linię 340 od Karpacza do Mysłakowic i linię 308 od Ogorzelca, przez Kowary i Mysłakowice do Jeleniej Góry. W październiku 2019 r. pomiędzy województwem dolnośląskim a PKP SA podpisane zostały protokoły uzgodnień z warunkami ich przekazania w trybie art. 18a ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Protokół dotyczący linii kolejowej nr 308 obejmuje swoim zakresem także linię kolejową nr 345 na odcinku Kamienna Góra – Pisarzowice.
– W chwili obecnej prowadzone są działania zmierzające do przygotowania wniosków do właściwych organów w przedmiocie wyrażenia zgody na przekazanie powyższego mienia – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Linia do Lwówka Śląskiego do przejęcia przez samorząd
Całkowitą nowością jest chęć przekazania województwu również linii kolejowej 283, na odcinku od Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego, gdzie od kilku lat trwa batalia o reaktywację połączeń kolejowych zawieszonych, z uwagi na fatalny stan infrastruktury, w grudniu 2016 roku.
– Wszystkie działki gruntu na tym odcinku znajdują się w użytkowaniu wieczystym PKP SA, jednakże część infrastruktury torowej na tych działkach stanowi własność PKP PLK. Okoliczność ta powoduje, że w chwili obecnej analizowane są prawne możliwości sfinalizowania tej transakcji, przy czym należy podkreślić, że stronom zależy na tym aby już w 2020 r. nastąpiło przekazanie odcinka Jelenia Góra – Lwówek Śląski na rzecz województwa dolnośląskiego – napisał Andrzej Bittel.
Co z linią do Świeradowa?
Samorząd ma też przejąć linię z Gryfowa do Świeradowa Zdrój, a raczej to, co z niej zostało. – W odniesieniu do odcinka Gryfów Śląski – Świeradów Zdrój, obejmującego linię kolejową nr 317 Lwówek Śląski – Mirsk i linię nr 336 Mirsk – Świeradów Zdrój, informuję, że jest on również przygotowywany do przekazania na rzecz województwa dolnośląskiego. W związku z posadowieniem na dwóch działkach wchodzących w skład ww. linii dworców kolejowych, zaistniała konieczność procedowania przekazania tej linii w trybie mieszanym, tj. w trybie art. 18a oraz 39 ust. 3 ww. ustawy – wyjaśnia Andrzej Bittel. PKP SA prowadzi wspólnie z województwem dolnośląskim działania zmierzające do aktualizacji niezbędnych dokumentów, takich jak np. protokoły uzgodnień oraz uchwały województwa dolnośląskiego, w związku z zastosowaniem ww. trybu.
Urząd marszałkowski prowadzi obecnie studium wykonalności
dla linii do Świeradowa oraz do Karpacza i Kowar. Będzie ono stanowiło podstawę dla wyboru wariantu modernizacji linii.
Z końcem listopada Dolny Śląsk
przejął już 6 odcinków linii kolejowej od PKP.