Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia helska i Kolejowy Pakt dla Pomorza. Dużo niewiadomych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia helska i Kolejowy Pakt dla Pomorza. Dużo niewiadomych
Fot. PKP Polskie Linie KolejowyPociąg Polregio na Helu
Jednym z elementów „Paktu Kolejowego dla Pomorza” ma być modernizacja linii helskiej. Nad linią gromadzą się jednak czarne chmury. Nie wybrano jeszcze ostatecznego zakresu i tak opóźnionej mocno inwestycji, nie ma też dla niej finansowania. PLK chce zrealizować wydzieloną część prac, by choć trochę ulżyć pasażerom.

O Pakcie pisaliśmy w drugiej połowie października. To cały szereg propozycji dla linii regionalnych na Pomorzu, w tym dla linii do Bytowa, Sierakowic i Lęborka, a także na Półwysep Helski. Ta ostatnia linia przeżywa oblężenie w sezonie letnim, któremu nie jest już w stanie podołać istniejąca infrastruktura kolejowa, która przeszła remont zaledwie 12 lat temu.

Przebudowa linii utknęła w fazie przedprojektowej

PLK podpisała umowę na realizację studium wykonalności przebudowy linii 213 od Redy do Helu w sierpniu 2019 roku. W opisie w tym miejscu czytamy, że „Celem projektu pn. „Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda – Hel” jest zwiększenie liczby pociągów kursujących na trasie do Helu. Poprawi to dostępność komunikacyjną mieszkańców północnych Kaszub i Mierzei Helskiej z Trójmiastem oraz resztą kraju. Wykonawca dokumentacji zaproponuje warianty polegające m. in. na budowie mijanek (Reda Rekowo, Żelistrzewo, Swarzewo, Chałupy, Hel Bór), dobudowie drugiego toru na odcinku Reda – Władysławowo oraz Jastarnia – Hel oraz elektryfikacji linii.” W ponad 4 lata później pomysł na kolejną modernizację linii nie wykluł się z fazy przedprojektowej, chociaż jest niemal pewne, że np. odcinek Reda - Władysławowo będzie (kiedyś) dwutorowy.

– Dokumentacja przedprojektowa to pierwszy etap inwestycji, w ramach której prowadzone były konsultacje społeczne z udziałem mieszkańców. Dopiero w kolejnych etapach tego procesu zostanie określony ostateczny zakres inwestycji, w tym przebieg dodatkowych torów i lokalizacja nowych przystanków. Zainteresowane strony postępowania mogą zapoznać się z dokumentacją w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Czy sieć trakcyjna przeszkodzi w migracji ptaków?

Zieliński precyzuje, że w odniesieniu do całego projektu, PKP PLK jest na etapie procedowania wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zakresu określonego w ramach opracowanej dokumentacji przedprojektowej. Jak się dowiedzieliśmy, decyzje miały być gotowe w końcu października, możliwe jednak, że termin się przesunie. Planowana elektryfikacja linii (i budowa drugiego toru na jego części) na półwyspie budzi niechęć zarówno mieszkańców półwyspu, jak i ornitologów, którzy domagają się badań wpływu sieci trakcyjnej na migrację ptaków w pełnej ich okolicy Zatoki Puckiej.

– Przygotowując inwestycję, bierzemy pod uwagę głos lokalnych samorządów i stowarzyszeń mieszkańców. Przeanalizowaliśmy różne możliwości, w tym budowę mijanek, dobudowę drugiego toru oraz elektryfikację linii, co przełoży się na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport. Przeanalizowana została również budowa nowych przystanków oraz modernizacja stacji i przystanków poprzez dobudowę dodatkowych peronów, co pozwoli na zwiększenie możliwości obsługi podróżnych, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyjaśnia PLK.

Brak finansowania zatrzymuje modernizację linii 213. Jest plan B

Co najważniejsze: projekt „Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda – Hel” nie ma obecnie zapewnionego finansowania, czyli, mówiąc kolokwialnie: nie ma na niego pieniędzy. Dlatego w Pakcie Kolejowym dla Pomorza nie ma mowy o całej, kompleksowej modernizacji, lecz o kilku punktowych inwestycjach, które mogłyby być zrealizowane z wyprzedzeniem, uwzględniając możliwości finansowe. – Dlatego w podpisanym liście intencyjnym wskazano dążenie do realizacji wybranych prac na linii nr 213 – wyjaśnia Przemysław Zieliński. Chodzi o wykonanie prac, które w krótkim czasie pozwoliłyby na zwiększenie dramatycznie niskiej przepustowości linii w sezonie letnim.

Chodzi o uruchomienie mijanek Hel Bór i Chałupy, poszerzenia obecnego i budowy nowego peronu na stacji Władysławowo oraz opracowania dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji administracyjnych dla modernizacji i rozbudowy odcinka linii nr 213 od stacji Reda do przystanku Władysławowo Port. Wszystko miałoby być skończone w 2028 roku, ale – podkreślmy, w wypadku odcinka od Redy do Władysławowa nie ma na razie mowy o praca budowlanych, lecz jedynie o przygotowaniu projektu. Być może wspomniane mijanki i stację Władysławowo uda się zrealizować wcześniej.

Tymczasem latem 2025 roku prawdopodobnie po raz ostatni na linię helską wyjadą piętrowe, wielkopojemne wagony Polregio. Ich remont będzie już prawdopodobnie nieopłacalny. Problem z niską przepustowością linii stanie się palący bardziej niż dotąd.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Świętoszów. Kradł szyny kolejowe z pomocą osobówki

Infrastruktura

Świętoszów. Kradł szyny kolejowe z pomocą osobówki

Policja, oprac. DS 25 października 2024

Sterowanie z Augustowa usprawni ruch na linii Sokółka – Suwałki

Infrastruktura

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Infrastruktura

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Kasper Fiszer 28 października 2024

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

Infrastruktura

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

mj, pr, Rynek-Kolejowy.pl 31 grudnia 2015

Zobacz również:

Świętoszów. Kradł szyny kolejowe z pomocą osobówki

Infrastruktura

Świętoszów. Kradł szyny kolejowe z pomocą osobówki

Policja, oprac. DS 25 października 2024

Sterowanie z Augustowa usprawni ruch na linii Sokółka – Suwałki

Infrastruktura

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Infrastruktura

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Kasper Fiszer 28 października 2024

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

Infrastruktura

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

mj, pr, Rynek-Kolejowy.pl 31 grudnia 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5