Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia helska i Kolejowy Pakt dla Pomorza. Dużo niewiadomych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia helska i Kolejowy Pakt dla Pomorza. Dużo niewiadomych
Fot. PKP Polskie Linie KolejowyPociąg Polregio na Helu
Jednym z elementów „Paktu Kolejowego dla Pomorza” ma być modernizacja linii helskiej. Nad linią gromadzą się jednak czarne chmury. Nie wybrano jeszcze ostatecznego zakresu i tak opóźnionej mocno inwestycji, nie ma też dla niej finansowania. PLK chce zrealizować wydzieloną część prac, by choć trochę ulżyć pasażerom.

O Pakcie pisaliśmy w drugiej połowie października. To cały szereg propozycji dla linii regionalnych na Pomorzu, w tym dla linii do Bytowa, Sierakowic i Lęborka, a także na Półwysep Helski. Ta ostatnia linia przeżywa oblężenie w sezonie letnim, któremu nie jest już w stanie podołać istniejąca infrastruktura kolejowa, która przeszła remont zaledwie 12 lat temu.

Przebudowa linii utknęła w fazie przedprojektowej

PLK podpisała umowę na realizację studium wykonalności przebudowy linii 213 od Redy do Helu w sierpniu 2019 roku. W opisie w tym miejscu czytamy, że „Celem projektu pn. „Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda – Hel” jest zwiększenie liczby pociągów kursujących na trasie do Helu. Poprawi to dostępność komunikacyjną mieszkańców północnych Kaszub i Mierzei Helskiej z Trójmiastem oraz resztą kraju. Wykonawca dokumentacji zaproponuje warianty polegające m. in. na budowie mijanek (Reda Rekowo, Żelistrzewo, Swarzewo, Chałupy, Hel Bór), dobudowie drugiego toru na odcinku Reda – Władysławowo oraz Jastarnia – Hel oraz elektryfikacji linii.” W ponad 4 lata później pomysł na kolejną modernizację linii nie wykluł się z fazy przedprojektowej, chociaż jest niemal pewne, że np. odcinek Reda - Władysławowo będzie (kiedyś) dwutorowy.

– Dokumentacja przedprojektowa to pierwszy etap inwestycji, w ramach której prowadzone były konsultacje społeczne z udziałem mieszkańców. Dopiero w kolejnych etapach tego procesu zostanie określony ostateczny zakres inwestycji, w tym przebieg dodatkowych torów i lokalizacja nowych przystanków. Zainteresowane strony postępowania mogą zapoznać się z dokumentacją w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Czy sieć trakcyjna przeszkodzi w migracji ptaków?

Zieliński precyzuje, że w odniesieniu do całego projektu, PKP PLK jest na etapie procedowania wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zakresu określonego w ramach opracowanej dokumentacji przedprojektowej. Jak się dowiedzieliśmy, decyzje miały być gotowe w końcu października, możliwe jednak, że termin się przesunie. Planowana elektryfikacja linii (i budowa drugiego toru na jego części) na półwyspie budzi niechęć zarówno mieszkańców półwyspu, jak i ornitologów, którzy domagają się badań wpływu sieci trakcyjnej na migrację ptaków w pełnej ich okolicy Zatoki Puckiej.

– Przygotowując inwestycję, bierzemy pod uwagę głos lokalnych samorządów i stowarzyszeń mieszkańców. Przeanalizowaliśmy różne możliwości, w tym budowę mijanek, dobudowę drugiego toru oraz elektryfikację linii, co przełoży się na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport. Przeanalizowana została również budowa nowych przystanków oraz modernizacja stacji i przystanków poprzez dobudowę dodatkowych peronów, co pozwoli na zwiększenie możliwości obsługi podróżnych, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyjaśnia PLK.

Brak finansowania zatrzymuje modernizację linii 213. Jest plan B

Co najważniejsze: projekt „Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda – Hel” nie ma obecnie zapewnionego finansowania, czyli, mówiąc kolokwialnie: nie ma na niego pieniędzy. Dlatego w Pakcie Kolejowym dla Pomorza nie ma mowy o całej, kompleksowej modernizacji, lecz o kilku punktowych inwestycjach, które mogłyby być zrealizowane z wyprzedzeniem, uwzględniając możliwości finansowe. – Dlatego w podpisanym liście intencyjnym wskazano dążenie do realizacji wybranych prac na linii nr 213 – wyjaśnia Przemysław Zieliński. Chodzi o wykonanie prac, które w krótkim czasie pozwoliłyby na zwiększenie dramatycznie niskiej przepustowości linii w sezonie letnim.

Chodzi o uruchomienie mijanek Hel Bór i Chałupy, poszerzenia obecnego i budowy nowego peronu na stacji Władysławowo oraz opracowania dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji administracyjnych dla modernizacji i rozbudowy odcinka linii nr 213 od stacji Reda do przystanku Władysławowo Port. Wszystko miałoby być skończone w 2028 roku, ale – podkreślmy, w wypadku odcinka od Redy do Władysławowa nie ma na razie mowy o praca budowlanych, lecz jedynie o przygotowaniu projektu. Być może wspomniane mijanki i stację Władysławowo uda się zrealizować wcześniej.

Tymczasem latem 2025 roku prawdopodobnie po raz ostatni na linię helską wyjadą piętrowe, wielkopojemne wagony Polregio. Ich remont będzie już prawdopodobnie nieopłacalny. Problem z niską przepustowością linii stanie się palący bardziej niż dotąd.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

Infrastruktura

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

mj, pr, Rynek-Kolejowy.pl 31 grudnia 2015

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

Infrastruktura

Elektryfikacja linii na Hel: plusy i minusy

mj, pr, Rynek-Kolejowy.pl 31 grudnia 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5