Fot. SM42, KacperUsługa Kolej & Bus ma wystartować pomiędzy Trójmiastem a Helem
Urząd marszałkowski województwa pomorskiego zmienił zapisy dotyczące zamówienia na pasażerskie przewozy kolejowe od rozkładu jazdy 2016/2017. Różnicą w stosunku do poprzedniego ogłoszenia jest to, że linia kolejowa z Trójmiasta na Hel będzie przekazana do obsługi w drodze bezpośredniego powierzenia, a nie przetargu.
Można więc z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że w rozkładzie jazdy 2016/2017 obsługę linii 213 z Helu do Redy i dalej do Gdyni nadal wykonywać będą Przewozy Regionalne. Czy jednak zmiana treści ogłoszenia wcześniej niż na 12 miesięcy przed rozpoczęciem realizacji usługi jest działaniem zgodnym z prawem?
Zmiana zgodna z prawem?
Przypomnijmy: w województwie kujawsko-pomorskim, w sytuacji podobnej, pokrzywdzona została Arriva RP, która wcześniej przygotowywała się do przetargu, jednak usługi na liniach zelektryfikowanych od połowy grudnia 2015 zostały powierzone Przewozom Regionalnym. Pierwotne ogłoszenie dotyczące planowanego przetargu opublikowane zostało 17 lutego 2014, zmieniono je w połowie czerwca 2015. To wówczas okazało się, że nie będzie przetargu, a usługi na liniach zelektryfikowanych powierzone zostaną PR. Wojewódzki Sąd Administracyjny w pierwszej instancji wydał wyrok na korzyść Arrivy RP. Główne zarzuty dotyczyły przekroczenia terminu, w którym możliwa była zmiana wyboru przewoźnika z trybu przetargowego na bezprzetargowy oraz związane z tym ograniczanie możliwości uczestnictwa w procesie wyboru przewoźnika wszystkim zainteresowanym oferentom.
– Zmianę wprowadziliśmy zgodnie z prawem. Prawo wymaga od nas, żeby zmiany tego rodzaju oznajmiane były wcześniej niż w połowie trwania okresu od pierwotnego ogłoszenia do rozpoczęcia usługi. Pierwsze ogłoszenie pojawiło się na przełomie października i listopada 2015 roku, więc wszystko jest w porządku – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora w Departamencie Infrastruktury Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Zdaniem Manikowskiego bezpośrednie powierzenie usługi ma ułatwić poprawę oferty na linii.
Rewolucja w przewozach na półwysep?
– Chcielibyśmy od momentu wprowadzenia rozkładu jazdy 2016/2017 wprowadzić pilotażową usługę Kolej&Bus na ciągu transportowym Trójmiasto – Hel. Od początku przyszłego roku urzędy marszałkowskie w pełni wezmą odpowiedzialność za pasażerski drogowy transport regionalny. To daje nam możliwość stworzenia wspólnej oferty kolejowo-autobusowej – dowiedzieliśmy się w urzędzie marszałkowskim.
Integracja miałaby polegać na wprowadzeniu wspólnego biletu na pociągi i autobusy regionalne poruszające się między Gdynią a Helem. W system mogłyby być włączone także autobusowe linie dowozowe, np. takie jak Jastrzębia Góra – Władysławowo.
Po okresie pilotażowym urząd marszałkowski weźmie pod uwagę wnioski z funkcjonowania oferty i zastanowi się na możliwością jej rozszerzenia na inne ciągi transportowe w województwie.
Przypomnijmy: usługę mieszaną Kolej&Bus w połowie 2015 roku wprowadziła jako pierwsza Arriva RP na odcinku Bydgoszcz – Pruszcz Pomorski – Terespol Pomorski – Świecie – Chełmno. Stało się to możliwe dzięki skupieniu w ramach Grupy Arriva przewozów autobusowych i kolejowych w jednym regionie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.