fot. Kasper FiszerDawny przystanek Kiełpin na linii nr 413
Choć do Przechlewa dotarł pierwszy od kilku lat pociąg, nie oznacza to otwarcia perspektyw na wykorzystanie trasy. PKP PLK nie znalazły bowiem na razie przewoźnika, który chciałby utrzymywać tam regularny ruch, choćby towarowy. Trasa wciąż pozostaje więc formalnie zamknięta.
W minioną sobotę do niewielkiego, bo 3,5-tysięcznego Przechlewa w województwie pomorskim dotarł pierwszy od dłuższego czasu pociąg. Specjalny kurs o nazwie „Przytoń” zorganizowało Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Skład zestawiony był z lokomotywy serii SU42 i wagonów serii Bhp. Był to najprawdopodobniej jeden z ostatnich pociągów obsługiwanych tymi niemieckimi wagonami piętrowymi, ale być może także ostatni kurs, który przejechał 24-kilometrową linię kolejową nr 413 Człuchów – Przechlewo (biegnącą niegdyś dalej do Słosinka).
Pociąg specjalny kursował na podstawie specjalnego regulaminu
Skromny ruch towarowy na tej pomorskiej trasie ustał około roku 2014. Następnie linia została formalnie zamknięta. Stan ten nie uległ zmianie w związku z niedawnym jednorazowym uruchomieniem kursu o charakterze turystycznym. – Linia kolejowa nr 413 jest nadal linią z zawieszonym ruchem pociągów. 16 czerwca odbył się na odcinku Człuchów – Przechlewo przejazd okazjonalny dla Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Pociąg prowadzony był przez przewoźnika Przewozy Regionalne [oddział] z Gdyni na podstawie umowy z PKP PLK i Regulaminu Prowadzenia Ruchu [ogłoszonego] dla tej linii – mówi Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Ostatnie pociągi towarowe na tej trasie obsługiwały głównie rozlewnię gazu w Sąpolnie Człuchowskim. Mimo stosunkowo długiego czasu wyłączenia trasy z eksploatacji jej stan pozostaje relatywnie dobry, bo – jak informuje zarządca infrastruktury – była ona gotowa do przyjęcia pociągu specjalnego. – Przed przejazdem został przeprowadzony przegląd techniczny linii. Nie przeprowadzono żadnych napraw – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.
Przewoźnicy nie są zainteresowani uruchamianiem kursów
Mimo to perspektyw na ponowne, a zwłaszcza intensywniejsze wykorzystanie torów praktycznie nie ma. – Aktualnie nie ma zainteresowania realizowaniem na tej linii innego rodzaju przewozów – stwierdza bowiem Zbigniew Wolny. Nie zapowiedziano też na razie kolejnych przejazdów jednorazowych. Poprzedni, podobny kurs zorganizowano tu w 2011 r., a wcześniej – w 2000 r.
Tymczasem regularny ruch pasażerski – na całej długości linii Człuchów – Przechlewo – Słosinko – zamknięto w 1991 r. Ostatni rozkład jazdy zakładał kursowanie zaledwie dwóch par bezpośrednich pociągów z Chojnic do Miastka. Tor za Przechlewem w kierunku Słosinka, gdzie linia nr 413 łączyła się z linią nr 405 Piła Główna – Szczecinek – Słosinko – Miastko – Słupsk – Ustka, został rozebrany.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.