Zarządca infrastruktury będzie musiał powtórzyć wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na modernizację odcinka Żywiec – Sucha Beskidzka, bo składająca ja firma wprowadziła inwestora w błąd. Można więc spodziewać się przesunięcia terminu podpisania umowy, rozpoczęcia prac budowlanych oraz ich zakończenia.
Przetarg na modernizację linii 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec
ogłoszono w marcu 2023 r. Zdegradowane torowisko miało zostać wymienione, a prędkość maksymalna – wynosząca dziś 30 km/h – podniesiona. Przewidziano aż sześć opcji, obejmujących przebudowę sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania w Jeleśni, wydłużenie peronu na tej stacji, budowy nowego przystanku Żywiec Osiedle 700-lecia, budowę nowego systemu odwodnienia oraz dostosowanie przejazdów do nowych wymogów.
Swietelsky niedługo cieszył się wygraną
Zamówienie ma tryb „projektuj i buduj”. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Na realizację całości przewidziano 2,5 roku. Termin otwarcia ofert, przewidziany początkowo na 25 kwietnia ubiegłego roku, wielokrotnie przekładano.
W końcu, 16 stycznia br., wybrano najkorzystniejszą spośród 11 ofert. Już 21 lutego najkorzystniejsza oferta, złożona przez Swietelsky Rail Polska, została jednak odrzucona, co pociągnęło za sobą unieważnienie czynności wyboru. Czynności badania i oceny ofert będą więc musiały zostać powtórzone.
– Zgodnie z otrzymanym wyrokiem KIO wykluczenie wykonawcy Swietelsky Rail Polska Sp. z o. o. powinno nastąpić na podstawie Prawa Zamówień Publicznych (art. 109 ust. 1 pkt 8 i pkt 10). W myśl przywołanych przepisów, za wyrokiem KIO, zamawiający dokona wykluczenia wykonawcy, który wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu – informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.
UZP wkracza do akcji
Zarządca infrastruktury wystąpił teraz do kolejnego wykonawcy o przekazanie niezbędnych dokumentów i – jak twierdzi nasza rozmówczyni – oczekuje na ich otrzymanie. Podpisanie umowy będzie możliwe po wyborze i uprawomocnieniu najkorzystniejszej oferty, a także pozytywnym wyniku kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Na razie nie wiadomo, kiedy zakończą się te czynności.
Samo skierowanie przedsięwzięcia do realizacji jest sukcesem
Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka” oraz śląskiego i małopolskiego samorządu wojewódzkiego. Początkowo wnioskodawcy ubiegali się o dofinansowanie z państwowego
programu „Kolej Plus”, jednak PKP PLK podjęły decyzję o realizacji go ze środków Krajowego Planu Odbudowy.