Najkorzystniejszą ofertę na modernizację fragmentu linii 8 między Sędziszowem a Kozłowem złożyło konsorcjum Torkol – Rajbud. Podczas aukcji współpracujące ze sobą firmy pokonały zwycięską po pierwszym etapie spółkę zależną PKP PLK. Modernizacja 11-kilometrowego odcinka magistrali ma potrwać trzy lata.
Jedyne kryterium wyboru wykonawcy stanowiła cena. Po pierwszym etapie, w którym
tylko jedna z 13 ofert mieściła się w kosztorysie, zamawiający przeprowadził – zgodnie z zapowiedziami – aukcję elektroniczną. Zwycięsko wyszło z niej konsorcjum Torkol Tychy – PHU Rajbud, które obniżyło cenę do 349,824 mln zł brutto.
Jest to wartość niższa od najtańszej oferty złożonej w pierwszym etapie (PNiUIK Kraków, 377 824 224,95 zł). Dotychczasowy faworyt zajął po aukcji dopiero czwarte miejsce. Warto przypomnieć, że kosztorys inwestorski wynosi 379 598 499,20 zł.
Wcześniejsza historia ogłoszonego w styczniu przetargu była burzliwa. Specyfikację warunków zamówienia zmieniano aż 20 razy. Efektem było poważne przesunięcie terminu otwarcia ofert (z lutego na lipiec).
Przebudowa ma polegać przede wszystkim na wymianie nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wzrosnąć z obecnych 100-120 km/h do 140 km/h (a dla odcinka za głowicą wyjazdową stacji Kozłów – do 160 km/h). Składy towarowe, zamiast 80, pojadą 120 km/h. Ich maksymalna długość będzie po modernizacji wynosiła 750 m.
Modernizacja obejmie też inne podsystemy. Okręgi nastawcze zostaną scentralizowane. Nowo budowane lub przebudowywane budynki mają być zasilane i ogrzewane z wykorzystaniem energii odnawialnej. Nowe perony będą miały długość 150 m z rezerwą 50 m. Dwukrotnie dłuższe będą tylko perony na stacji Kozłów, na której kładka dla pieszych zostanie zastąpiona przejściem podziemnym z windami. Prace będą finansowane ze środków krajowych.
Przeznaczony do modernizacji odcinek (LOT B2_2 i LOT B3 projektu inwestycyjnego dla odcinka Sitkówka Nowiny – Kozłów) liczy ok. 11 km długości (od km 252,800, za stacją Sędziszów, do km 263,450). Projekty wykonawcze będą musiały powstać w ciągu pierwszych 6 miesięcy, następne 3 miesiące przewidziano na korektę łuków, a kolejnych 8 miesięcy – na zabudowę nowych urządzeń zewnętrznych SRK. W ciągu 20 miesięcy od zawarcia kontraktu gotowy ma już być szlak Kozłów – Sędziszów ze stacją Kozłów włącznie po stronie parzystej, a po kolejnych 9 miesiącach – po nieparzystej. Ostatnich 7 miesięcy zarezerwowano na pozostałe prace i odbiory końcowe. Łącznie cała inwestycja potrwa trzy lata.