Trzynaście firm i konsorcjów ubiega się o kontrakt na zaprojektowanie i prace budowlane przy modernizacji odcinka Sędziszów – Kozłów. PKP PLK zamierza przeznaczyć na ten cel 379 598 499,20 zł brutto. Na razie w kosztorysie mieści się tylko jedna oferta, jednak ostatecznego zwycięzcę wyłoni aukcja elektroniczna.
Jedyną ofertę, która mieściła się w kosztorysie, złożyło Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Jej wartość to 377 824 224,95 zł. Kosztorys przekroczyli: Strabag (387 092 319,94 zł), Skanska (388 229 585,64 zł), Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (391 937 912,96 zł), Swietelsky Rail Polska (392 518 466,74 zł), Budimex (414 444 721,77 zł), Torpol (417 354 573,41 zł), konsorcjum Track Tec Construction – Intop (430 395 112,14 zł), ZUE (447 166 228,42 zł), konsorcjum Torkol – PUH Rajbud (453 135 600,60 zł), Trakcja SA (456 855 513,91 zł), konsorcjum PORR – Trakcja Systems (456 895 800 zł) i PBS Transkol (545 271 171,24 zł).
Kolejność startujących firm jeszcze może się jednak zmienić. – Ostateczne rozstrzygnięcie nastąpi po aukcji elektronicznej, która planowana jest na drugą połowę sierpnia – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.
Za Kozłowem – prędkość 160 km/h
Jest to jeden z najbardziej skomplikowanych przetargów PKP PLK. Dość powiedzieć, że specyfikację warunków zamówienia zmieniano aż 20 razy, a oferty planowano pierwotnie otworzyć w lutym bieżącego roku (ostatecznie nastąpiło to dopiero w lipcu). Postępowanie ogłoszono 4 stycznia.
Jak już pisaliśmy, przebudowa ma polegać m. in. na wymianie nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej. Efektem będzie poprawa parametrów linii: prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wzrośnie z obecnych 100-120 km/h do 140 km/h (a dla odcinka za głowicą wyjazdową stacji Kozłów – 160 km/h). Dla ruchu towarowego przewidziano prędkość 120 km/h (dziś – 80 km/h). Maksymalna długość składów będzie po modernizacji wynosiła 750 m, a dopuszczalny nacisk na oś – 221 kN (22,5 tony).
Przebudowa w 3 lata
Okręgi nastawcze zostaną scentralizowane. Nowo budowane lub przebudowywane budynki mają być bezemisyjne (zasilane i ogrzewane z wykorzystaniem energii odnawialnej). Nowe perony będą miały długość 150 m z rezerwą 50 m (z wyjątkiem 300-metrowych peronów na stacji Kozłów). Na tej ostatniej zamiast obecnej kładki powstanie przejście podziemne z windami.
Objęty przetargiem odcinek (LOT B2_2 i LOT B3 projektu inwestycyjnego dla odcinka Sitkówka Nowiny – Kozłów) zaczyna się w km 252,800 (za stacją Sędziszów), a kończy w km 263,450. Prace będą finansowane ze środków krajowych. Na ich realizację przewidziano 3 lata od dnia podpisania umowy. Projekty wykonawcze będą musiały powstać w ciągu pierwszych 6 miesięcy. Następne 3 miesiące przewidziano na korektę łuków, a kolejnych 8 miesięcy – na zabudowę nowych urządzeń zewnętrznych SRK. W ciągu 20 miesięcy od zawarcia kontraktu gotowy ma już być szlak Kozłów – Sędziszów ze stacją Kozłów włącznie po stronie parzystej, a po kolejnych 9 miesiącach – po nieparzystej. Ostatnich 7 miesięcy zarezerwowano na pozostałe prace i odbiory końcowe.