W ciągu najbliższych kilku lat w Parkowie na linii 354 ma zostać odtworzona mijanka. Będzie to oznaczało z jednej strony poprawę przepustowości, z drugiej jednak – zapewne kolejne prace na świeżo zmodernizowanej linii i związane z nimi utrudnienia. PKP PLK tłumaczy, że w momencie ustalania zakresu modernizacji nie można było przewidzieć potrzeb przewozowych w zbliżających się latach.
PKP PLK wystąpiły o decyzję środowiskową dla odbudowy mijanki w Parkowie na linii 354 Poznań Główny – Piła Główna. Inwestycja ma zwiększyć przepustowość jednotorowego odcinka linii między Obornikami a Dziembówkiem. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że pod koniec ubiegłego roku zakończyła się kosztująca przeszło 500 mln zł
kompleksowa modernizacja linii. Na całej długości wymieniono torowisko i całą infrastrukturę stacyjną, zwiększając prędkość maksymalną. Przedmiotem krytyki było dotychczas
zaniechanie uzupełnienia drugiego toru. Teraz pojawiają się pytania o powody, dla których mijanka Parkowo nie została odtworzona podczas niedawnej modernizacji. Wykorzystanie okazji, jaką stworzyło zamknięcie odcinka jednotorowego, pozwoliłoby uniknąć dodatkowych utrudnień w przyszłości.
Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK tłumaczy, że potrzeby przewozowe na trasie Poznań – Piła, które obecnie uzasadniają odtworzenie mijanki, nie były znane jeszcze kilka lat temu, gdy decydowano o zakresie prac. – Opracowane przed rozpoczęciem zrealizowanej już modernizacji linii Poznań – Piła studium wykonalności, ograniczone możliwościami finansowymi Regionalnego Programu Operacyjnego, nie wykazało zasadności odtwarzania mijanki w Parkowie. Analizy ówczesnego ruchu kolejowego nie wykazały konieczności szukania dodatkowego źródła finansowania dla tego zakresu prac – twierdzi przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
W ostatnim czasie sytuacja uległa zmianie. – Obecnie, wobec planów samorządu województwa dotyczących zwiększenia w najbliższych latach częstotliwości pociągów pasażerskich na trasie w ramach
Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, przygotowywane jest odtworzenie mijanki. Zapewni to możliwość sprawnego przejazdu większej liczby pociągów na jednotorowym odcinku – uzasadnia Śledziński.
Nie otrzymaliśmy precyzyjnej odpowiedzi na pytania o termin, w jakim mogą zacząć się prace budowlane ani kiedy mijanka może zacząć działać. PKP PLK informuje tylko ogólnie, że inwestycja ma zostać przeprowadzona już w nowej unijnej perspektywie budżetowej na lata 2021-2027. Według przedstawiciela PKP PLK nie ma na razie planów budowy lub odtwarzania kolejnych mijanek na linii z Poznania do Piły. Co pewien czas pojawiają się natomiast informacje o planach
uzupełnienia brakującego odcinka drugiego toru, o co
apelowali już wcześniej także społecznicy.