PKP PLK wyłączyła z eksploatacji perony na 81-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 281 leżącym w województwie kujawsko-pomorskim. Choć możliwe jest uruchamianie tam okazjonalnych pociągów pasażerskich, zarządca infrastruktury nie dopuszcza możliwości handlowego zatrzymywania się na przystankach. Obecnie nie są planowane żadne prace, które mogłyby ten stan zmienić.
W miniony weekend miał odbyć się cykl przejazdów specjalnych organizowany przez firmę Trip & Travel Polska. Niewielka spółka niedługo przed planowaną datą uruchomienia kursów przemierzających głównie linie w północno-zachodniej Polsce odwołała wszystkie pociągi i zapowiedziała, że zwróci swoim klientom koszt zakupu biletów. Przyczyną takiej decyzji miał być brak zgody PKP PLK na zatrzymanie kursów w Więcborku i Sępólnie Krajeńskim, a właśnie w drugiej z wymienionych miejscowości miała odbyć się towarzysząca przejazdowi inscenizacja historyczna będąca główną atrakcją imprezy.
Nie jest możliwy postój, a nie ruch„Decyzja [PKP PLK] jest efektem kontroli Urzędu Transportu Kolejowego po której PKP PLK Zakład w Bydgoszczy podjęła decyzję o wyłączeniu z eksploatacji wszystkich stacji na odcinku Kcynia – Obkas. (...) Przedsięwzięliśmy szereg starań na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy by na tych dwóch stacjach pociągi specjalne mogły się zatrzymać, jednak stanowisko PKP PLK Zakład w Bydgoszczy definitywnie nie wyraża zgody by pociągi mogły się w Więcborku i Sępólnie Krajeńskim zatrzymać” – czytamy w krótkim ogłoszeniu zamieszczonym na stronie internetowej Trip & Travel Polska (pis. oryg.).
Informacje te częściowo potwierdza zarządca infrastruktury. – Od wielu lat nie było zainteresowania prowadzeniem regularnego ruchu pociągów pasażerskich po linii 281 [na odcinku] Kcynia – Obkas. W związku ze stanem technicznym peronów, które nie spełniały już obecnych norm, pod koniec 2017 r. podjęto decyzję o wyłączeniu ich z eksploatacji – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznacza przy tym, że możliwe jest uruchamianie pociągów okazjonalnych. – Jednak ich ruch odbywa się na zasadzie przejazdu technicznego, a więc bez możliwości zatrzymania przy peronach na tej linii – dodaje.
Kursują tamtędy pociągi z przekroczoną skrajnią – W przypadku pojawienia się zainteresowania ze strony organizatora przewozów wykorzystaniem linii 281 zostanie ono przeanalizowane pod kątem ewentualnego remontu tej trasy i możliwości uruchomienia pociągów pasażerskich – podkreśla Martyn Janduła. Zauważa też, że od lat linia wykorzystywana jest wyłącznie w celu prowadzenia przewozów towarowych. – Linia służy do przewozu towarów o zwiększonej skrajni – mówi.
Zarządca nie odniósł się natomiast do naszych pytań dotyczących opisywanej przez Trip & Travel Polska kontroli UTK. Przypomnijmy, że w tym roku PKP PLK prowadziły na tym samym odcinku Więcbork – Obkas
stosunkowo duże roboty polegające na wymianie podkładów i mechanicznym oczyszczeniu podsypki. Obecnie nie jest natomiast planowany większy remont trasy.